Blogg_betalningar 770x300

Att erbjuda rätt betalsätt till sin webbutik är jätteviktigt för den som vill få igenom så många köp som möjligt. Att konsumenten inte fick välja det betalsätt de önskade är nämligen en av de vanligaste anledningarna till avbrutna köp på nätet.

Vi på DIBS intervjuar varje år 7000 konsumenter i Norden för att få en temperaturmätare på e-handeln just nu. Då frågar vi också hur konsumenterna i de olika länderna helst vill betala. Här tittar vi närmare på hur det ser ut för svenska konsumenter.

Så betalar svenskarna på nätet

På frågan vilka betalsätt man har använt de senaste tre månaderna har vi fått liknande svar under många år. Men förra året hände någonting speciellt. En ny aktör tog sig upp på listan bland de mest använda betalsätten vid betalning på nätet: Swish.

Kort och faktura är vanligast…

Kortbetalning dominerar dock med nästan 80% som svarade att de betalat med kort på nätet de senaste tre månaderna. Stadig tvåa kommer faktura, som har använts vid betalning av varannan svensk som handlat på nätet.

…men Swish är allt mer utbrett

Den stora uppstickaren är Swish. 2017 hade 28 procent betalat med Swish på nätet de senaste tre månaderna. I år är det 37 procent som har gjort det, vilket motsvarar en ökning på 9 procentenheter. Framförallt är det de yngsta, 15-24-åringarna, som Swishar sina nätköp. I den åldersgruppen är det hela 48 procent som betalat med Swish vid ett köp online, men den allra största ökningen ser vi i de äldre åldersgrupperna. 

Nätbank håller sig kvar som trea

Att betala direkt via internetbanken är vanligt i Sverige, men vi kan se en något negativ trend, vilket förmodligen beror på att en del av konsumenterna som tidigare betalat med nätbank nu väljer Swish istället. 2017 var det 48 procent som hade betalat med nätbank de senaste tre månaderna, i år 43 procent.

PayPal används oftare av svenskar som handlar från utländska webbplatser

Andelen som betalat med PayPal har legat runt 30 procent de senaste åren. Här är det ganska stor skillnad mellan män och kvinnor - bland män är de 32 procent som betalat med PayPal, men bara 25 procent kvinnor. Allra mest utbrett är PayPal hos svenskarna som handlar på utländska webbplatser, där det är 42 procent som har betalat med PayPal.

 SE_graph_export6

Använda betalsätt senaste tre månaderna.

 

vill svenskarna betala på nätet

 

I undersökningen frågar vi också hur svenskarna helst vill betala om de bara får välja ett alternativ. Resultatet blir ganska fragmenterat med flera olika betalsätt som slåss om topplaceringarna. Intressant nog skiljer svenskarna sig rätt mycket från övriga nordiska länderna där det ofta finns ett eller två dominanta betalsätt.

Kortbetalning är favorit i Sverige sedan länge och föredras av en tredjedel av konsumenterna. Men även om kort är det mest populära betalsättet på nätet finns det flera starka alternativ. Till exempel håller en fjärdedel faktura som favorit. Bland dem som helst betalar med faktura är den viktigaste anledningen att det uppfattas som ett säkert sätt att betala.

På samma sätt som att andelen som nu har betalat med Swish på nätet har ökat befäster Swish även ställningen som en av svenskarnas favoriter. Betalningsappen har seglat upp som en favorit hos 10 procent av konsumenterna, en ökning med 4 procentenheter sedan 2017.

Snabbheten är avgörande för de konsumenter som helst betalar med Swish. 6 av 10 konsumenter som har Swish som favorit vid betalning på nätet har det eftersom de uppfattar det som det enklaste och snabbaste sättet att betala.

 SE_graph_export7

Svenskarnas föredragna betalsätt på nätet.

 

Sammanfattning: Vilka betalsätt ska jag erbjuda i min webbshop?

 

Graferna ovan visar att det finns flera betalsätt som är populära i Sverige och samtidigt är en av de vanligaste anledningarna till att konsumenter avbryter köp att de inte kunde betala som de ville. Det visar hur viktigt det är att erbjuda rätt betalsätt för din målgrupp och marknad.  Även om det inte går att säga exakt vilket som är din bästa betalningsmix finns det några saker som är bra att ha i bakhuvudet:

  • Kortbetalning är det betalsätt som allra flest har betalat med på nätet och även det som är mest populärt. Dessutom funderar det bra för kunder som handlar från andra länder. Ett tips är att välja en lösning som låter dina kunder spara sina kortuppgifter så att det går snabbare att genomföra ett köp.
  • Fakturabetalning hamnar på andraplats bland svenskarnas favoriter, framförallt för att det upplevs som säkert – så det kan vara ett bra sätt att öka tryggheten i vid betalningen. Det är fler kvinnor än män som helst betalar med faktura.
  • Nätbank är direktbetalning via internetbanken och föredras av ungefär en femtedel av de svenska nätshopparna. Det är extra populärt bland äldre. Nätbank är fortfarande ett av de mest använda betalsätten i Sverige. Ändå har internetbankerna under de senaste åren förlorat en del av sin popularitet till förmån för Swish.
  • Swish ökar stadigt i popularitet och är nu favoritbetalsätt hos 10% av svenskarna – och det på bekostnad av kort och nätbank. Konsumenterna använder betalningsappen eftersom de anser att det går snabbast. Swish är mest populärt bland kvinnor och yngre konsumenter, samt vid köp via mobilen.
  • PayPal är favorit hos ungefär en tiondel av svenskarna som handlar på nätet. Om du har många utländska kunder i din webbshop kan det vara bra att veta att PayPal är mycket vanligare bland konsumenter som handlar i utländska nätbutiker. 

Läs mer: för dig som vill veta mer om att ta betalt online och vilka betalsätt som kan vara bra att överväga har vi tagit fram denna guide om hur du kommer igång med betalningar online. Vill du veta mer om e-handelns utveckling i Sverige? Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2018:

New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer