Ruters kunder ska göra så lite som möjligt

Ruter ser till att den organisatoriska delen av kollektivtrafiken i Oslo och Akershus flyter problemfritt. 60 procent av biljettförsäljningen sker via deras app - och vi passade på att ställa några frågor till Christian Fjær, chef för nya försäljningskanaler och betalningslösningar, om vad som varit viktigt för dem när det kommer till kundupplevelse och betalning. Att göra det enkelt och snabbt för kunder att köpa biljetter när de är i farten är en grundförutsättning menar Chrisitan.

8 saker du behöver veta om MasterPass

Under 2015 kommer betalsättet MasterPass lanseras i Sverige och Norge av oss på DIBS. Det innebär att konsumenterna inte behöver mata in vare sig kortuppgifter eller leveransadresser vid köp på nätet. Dessutom slipperkonsumenten allt vad 3D Secure heter. Något som garanterat kommer bli en succé med andra ord. Tjänsten finns redan nu hos över 40.000 webbutiker i världen och kommer nu alltså till Norden.

Kenya, världsmästare på mobila betalningar

 Vi pratar mycket om mobila betalningar i Sverige, men varför kan man undra? E-handeln representerar cirka 6% av den totala handeln och mobila betalningar i Sverige är än så länge begränsad till cirka 2% (år 2013). I detta inlägg riktar vi blicken mot Kenya, landet som har kommit överlägset längst med mobila betalningar.