DIBS blogg ger e-handlare med små och mellanstora verksamheter tips, tricks, kunskap och inspiration till att lyckas med sin webbutik.
När en hör ordet e-handel är det nog många som tänker på saker som kläder, skönhetsprodukter, böcker och leksaker. Detaljhandeln var tidiga med att se fördelarna med att digitalisera handeln. Nu sker all tillväxt på just nätet.
Av Ebba Edlund
Om man vill söka förståelse för de trender och tendenser som kommer att påverka eller till och med forma nordisk e-handel inom en nära framtid är USA en intressant utgångspunkt. Tidigare har vi sett att ny teknik och innovation ofta gör sitt intåg i Skandinavien ett par år efter att ha etablerats i USA. Om den här trenden fortsätter står vi inför verkligt intressanta tider.
2019 köper svenskarna resor- och transporttjänster på nätet för 143,5 miljarder kronor. Det är knappt hälften av svenskarnas samlade konsumtion på nätet. Att påstå att konsumenterna är vana vid att boka resor på nätet är en kraftig underdrift, men faktiskt ser vi en beteendeförändring i år jämfört med tidigare.
Av Ebba Edlund
Idag hade vi nöjet att husera 70 e-handlare, partners och allmänt e-handelsintresserade på kontoret i Stockholm. Fredrik Ottosson från Viskan och Patrik Müller från DIBS spanade kring aktuella trender inom handeln generellt – men självklart med extra fokus på e-handel. Här kommer en sammanfattning av de viktigaste tendenserna som just nu påverkar handeln starkt.
Av Ebba Edlund
Vi har samlat fem snabba tips utifrån konsumentinsikter från rapporten Svensk E-handel 2018. Ack så självklara kan tyckas, men ack så viktiga.
Av Ebba Edlund
Nordiskt konsumentbeteende förändras ständigt. DIBS e-handelsexpert Patrik Müller ger en inblick i dagens såväl som framtidens konsumenttrender.
Människor är lata och rädda. Det låter tungsint och högtravande, men i själva verket förklarar det intressanta aspekter av konsumenternas beteende.
Arne Andersson och jag träffades häromdagen för att prata om Black Friday. Namnet kommer ursprungligen från det trafikkaos som uppstod i Philadelphia på klämdagen efter Thanksgiving. Idag är den USAs största shoppingdag. I Sverige började vi kampanja för Black Friday 2013 och numera är det en av e-handelsårets viktigaste helger.
Inför det nya året passade vi på att fråga våra kunder vilka deras största utmaningar är för att ta tempen på e-handeln just nu. För att få en så nyanserad bild som möjligt valde vi att inte ge några förvalda alternativ, men det visade sig ändå att många brottas med samma frågor. De vanligaste svaren tittar vi närmare på här.
Av Ebba Edlund
Med Black Friday i ryggen är det dags att börja fundera över mellandagsrean. Vi har tidigare tipsat om hur man förbereder sin webbutik för Black Friday och gav då rådet att det gäller att haka på eftersom dina viktigaste konkurrenter förmodligen är det. Gäller det mellandagsrea också? Kanske, men här kommer några saker som kan vara värda att tänka lite extra på innan du börjar:
Av Ebba Edlund
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se