3 insikter om hur konsumenter vill handla online som kan hjälpa din webbutik

Att ha koll på sina kunder och vad de gillar och inte är viktigare än någonsin idag med en allt tuffare konkurrens på nätet, så varför inte titta lite närmare på den svenska e-handelskonsumenten. För en dryg månad sedan släppte vi årets upplaga av vår rapport Svensk E-handel 2016 där vi frågar 2000 svenskar hur och varför de handlar på nätet.

Här är några av de viktigaste sakerna du behöver veta om de 89 procent som handlar på nätet.

Webinar: Så kommer du igång med Payment Window 2.0

 
För att uppfylla de nya säkerhetskrav som kortinlösarna ställer på webbutiker och betalväxlar har vi tagit fram ett nytt betalfönster för de kunder och partners som använder vår DT-plattform.

5 köpknappar som vill ta över din e-handel

 

Nu lanseras det köpknappar till höger och vänster. Facebook har testat flera varianter under nästan ett år och utökar nu möjligheterna att använda köpknappen i ett samarbete med Shopify. För en månad sedan meddelade Instagram att de vill ge sina annonsörer möjligheten att lägga till en köpknapp på sina annonser. Ungefär samtidigt berättade Twitter att även de utökar testerna med att låta konsumenter köpa direkt i twitterannonser. Några veckor tidigare kom dessutom Pinterest ut med sin lösning där annonser från bland andra Nordstrom och Macys kommer innehålla en köpknapp.

EU kräver identifiering vid köp på nätet

Kommer det bli obligatoriskt med 3D Secure inom ett par veckor? Ja, allt tyder på det. Den Europeiska bankmyndigheten EBA ställer nämligen krav på att betalningar vid e-handel ska vara ordentligt verifierade av kortinnehavaren från den första augusti i år. Svenska Finansinspektionen har också meddelat att de kommer att följa EBAs 42-sidiga dokument vid tillsyn av till exempel banker.

Nu blir 3D Secure osynligt - nästan

Kortinnehavare hos SEB Kort kan betala enklare och snabbare på nätet när banken övergår till bedöma risken för varje köp. Enbart vid köp med hög risk kommer kortkunden behöva ange 3D Secure-koder. 

Kenya, världsmästare på mobila betalningar

 Vi pratar mycket om mobila betalningar i Sverige, men varför kan man undra? E-handeln representerar cirka 6% av den totala handeln och mobila betalningar i Sverige är än så länge begränsad till cirka 2% (år 2013). I detta inlägg riktar vi blicken mot Kenya, landet som har kommit överlägset längst med mobila betalningar.

Finns det någon möjlighet att stänga av 3D-Secure och ta risken själv?

 Kort har en dominerande ställning på e-handelsmarknaden och unikt goda egenskaper. Global täckning, väl beprövat och garanterad betalning är några av de positiva egenskaperna. Men den garanterade betalningen kommer förstås med en baksida, nämligen 3 D-Secure (3DS). Det innebär att att konsumenten behöver identifiera sig på ett av kortutgivaren bestämt sätt vilket innebär extrasteg och risk för en negativ påverkan på konverteringen. I konsumentledet är 3DS mer känt som MasterCard SecureCode och Verified by Visa.