AG innehåll

Idag finns det en mängd olika digitala marknadsföringsstrategier att använda. E-postmarknadsföring, sökmotoroptimering och annonsering via sociala medier är några av dem. Något som det däremot pratas väldigt lite om är användargenererat innehåll!

I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – berätta mer om hur och varför du bör använda användargenererat innehåll som en del av din digitala marknadsföring.

Vad är användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll (från engelskans user-generated content / UGC) är en term som används för att beskriva digitalt innehåll som skapats av konsumenter. Det kan exempelvis handla om recensioner, filmer, artiklar, bilder, Facebook- eller Instagram-inlägg, tweets och allt däremellan.

 

 share-a-coke

Källa: Coca-Cola

 

Du kommer säkerligen ihåg när läskgiganten Coca-Cola lanserade sina personliga dryckesflaskor i en kampanj som gick under namnet ”Share a Coke”. Något som resulterade i att alla ville få tag på en Coca-Colaflaska med sitt namn. 

För att få ytterligare spridning bad man dessutom konsumenterna att dela med sig av bilder på sociala medier när de avnjöt sin personliga Colaflaska. Resultatet? Miljontals delningar och sålda läskedrycker! Ett praktexempel på hur man kan nyttja användargenererat innehåll.

5 anledningar att använda UGC

Det finns många anledningar att nyttja användargenererat innehåll i sin digitala marknadsföring. Nedan har jag samlat en handfull av dem:

Konsumenter litar på användargenererat innehåll

En av anledningarna till att användargenererat innehåll fungerar så pass bra, är för att konsumenter litar på vad andra konsumenter säger. Att konsumenter litar mer på varandra än vad företag själva kommunicerar är heller inte konstigt med tanke på hur det kan se ut ibland:

 reklam-vs-verklighet

Källa: BrightSide

 

Något som också har fastställts i flertalet undersökningar:

 UGC-stats

Källa: Walls.io

 

Användargenererat innehåll leder till ökat engagemang

Om det är något som Coca-Colas kampanj Share a Coke bevisade, så är det att användargenererat innehåll leder till ett ökat engagemang. När kunder upptäcker att de kan göra sin röst hörd eller få sin bild exponerad för tusentals människor vill de också dra sitt strå till stacken!

Användargenererat innehåll leder till förbättrad social proof

Detta hänger ihop med ovanstående punkt. Folk är intresserad av sådant som den stora massan pratar om. Ifall vi ser att många pratar om en särskild produkt eller ett särskilt företag på sociala medier blir vi direkt intresserade och vill veta mer.

Användargenererat innehåll leder till fler webbplatsbesökare

Vad gör människor när de ständigt läser om en särskild produkt eller ett särskilt företag på t.ex. sociala medier? De besöker deras hemsida såklart! Användargenererat innehåll är således ett utmärkt sätt att driva mer trafik till din webbplats.   

Användargenererat innehåll påverkar din SEO

Sist men inte minst kan användargenererat innehåll vara positivt för din sökmotoroptimering. Dels för att innehållet kan användas för att regelbundet uppdatera din webbplats, vilket sökmotorerna älskar!

Det har också visat sig att användargenererat innehåll många gånger resulterar i ökad dwell time (den tid som besökare stannar på din webbplats). Något som kan påverka dina placeringar positivt.

3 sätt att använda användargenererat innehåll

Nu när du har bättre förståelse för vad användargenererat innehåll är, samt varför det är så effektivt, tänkte jag berätta mer om hur du kan använda det för att både driva mer trafik till din webbplats men också öka antalet konverteringar:

  1. Recensioner – Visste du att drygt 70% av konsumenterna kommer att genomföra ett köp först efter att ha läst ett positivt omdöme? Kom ihåg – de litar mer på varandra än det du själv kommunicerar.
Genom att kontinuerligt samla in och visa upp kundomdömen direkt på din webbplats kan du öka antalet konverteringar markant. Enligt omdömessajten Reco kunde exempelvis begravningsbyrån Fenix se en konverteringsökning med 29% när de visade upp omdömen på sin startsida:

 

recensioner

Källa: Reco

 

  1. Gästartiklar – Att låta kunder skriva gästartiklar på sin webbplats har många fördelar. Dels leder det till ett ökat engagemang, men det kan också leda till positionsförbättringar i sökmotorerna. Med andra ord mer trafik till din webbplats.

Två företag som är ett bevis för detta är SEMrush och HubSpot. Förutom att de båda två säljer marknadsföringsverktyg har de ytterligare en sak gemensamt – de låter deras användare bidra med artiklar till deras bloggar. Resultatet? De är idag två av nätets största bloggar inom ämnet digital marknadsföring.   

 

  1. #hashtags och bilder – Att uppmuntra kunder att dela med sig av bilder i sociala medier har visat sig vara ett annat framgångsrikt sätt att nyttja användargenererat innehåll. Gärna under särskilda hashtags.

Ett företag som är ett bevis för detta är den svenska klockgiganten Daniel Wellington. Förutom att framgångsrikt använt sig av influencer marketing har man sedan starten bett sina kunder att dela bilder under hashtagen #danielwellington på sociala medier:

  DW

 

Något som än så länge har resulterat i att drygt två miljoner människor har delat bilder med hashtagen. Där kan vi snacka om både ökat engagemang och social proof, samt antal webbplatsbesökare och antal försäljningar.  

 

Content marketing för e-handel: webinar
Gästbloggare: Albin Sandberg

Gästbloggare: Albin Sandberg

Albin arbetar på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, där han hjälper kunder med allt ifrån sökmotoroptimering till sökmotorannonsering, samt annonsering via sociala medier.

Kommentarer