framtidstrender blogg

Om man vill söka förståelse för de trender och tendenser som kommer att påverka eller till och med forma nordisk e-handel inom en nära framtid är USA en intressant utgångspunkt. Tidigare har vi sett att ny teknik och innovation ofta gör sitt intåg i Skandinavien ett par år efter att ha etablerats i USA. Om den här trenden fortsätter står vi inför verkligt intressanta tider.

Samspelet mellan fysiskt och digitalt

En av de mest framträdande tendenserna på den nordamerikanska marknaden rör samspelet mellan digitala och fysiska butiker. Tidigare var företag antingen digitala eller fysiska. Men så började fysiska butiker att tänka omnikanal och omfamna en ny närvaro online, samtidigt som de behöll sin fysiska identitet. Det vi ser nu är en motsatt utveckling. Renodlade e-handlare med primärt digitalt fokus undersöker möjligheten att utnyttja fysiska butiker aktivt och strategiskt för att vinna marknadsandelar.

Webbutiker börjar experimentera med den fysiska butikens möjligheter att skapa en varumärkesupplevelse som kunderna behåller efter att de har lämnat butiken. Låt oss titta närmare på Marine Layer som exempel. Marine Layer har sitt säte i San Francisco och är kända för att designa, som de själva uttrycker det, absurt mjuka kläder. Marine Layer är i grunden en digital verksamhet, men nyligen började klädtillverkaren att etablera fysiska butiker i några av USA:s största städer.

Men det är inga traditionella butiker. Som kund kan du naturligtvis gå in och köpa kläder, men försäljning är inte det enda affärssyftet. Butikerna är i stället fysiska ambassadörer för varumärket Marine Layer. De är inredda i en retrostil som är unik för Marine Layer och som gör att du verkligen upplever varumärket när du går in i butiken. Du kan till och med hyra en lägenhet ovanpå butiken inredd i samma stil. Medan du bor i lägenheten tipsar butikens expediter om sevärdheter och turistmål i staden. En sådan relation med kunden är svår att uppnå i ett digitalt format där kunden har långt mer begränsade möjligheter att använda alla sina sinnen.

Fysisk närvaro ger positiv effekt på nätförsäljningen

Kommersiellt sett är det intressant att se hur konceptet kan påverka e-handeln. Företagens analyser visar att kunder som har besökt fysiska butiker spenderar mer pengar i webbutiken än de kunder som inte har fått en fysisk upplevelse av varumärket. Statistiken visar även att närvaron av en fysisk butik driver nätförsäljning i lokalområdet och att den fysiska upplevelsen av ett varumärke skapar mer lojala kunder även på nätet. 

Amazon, världens kanske mest dominerande nätföretag, har börjat etablera fysiska butiker, en tydlig indikation på vart marknaden är på väg.

Det krävs förstås en relativt stor budget för att kunna omfamna denna nya form av omnikanal. Fysiska butiker är inte direkt billiga att starta upp, och rätt placering och inredning är ett måste för att göra intryck på den tänkta målgruppen. Det råder dock inget tvivel om att den här strategin kommer att göra sitt intåg på allvar även i några av norra Europas största städer. När den väl gör det blir det spännande att se hur företagen genomför den och hur kunderna reagerar.

Den här artikeln publicerades första gången i Svensk E-handel 2019 – en heltäckande rapport om e-handelns utveckling i Sverige och Norden. Ladda ned rapporten kostnadsfritt:

 

Ladda ned rapporten Svensk E-handel 2019

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på DIBS och för vårt moderbolag Nets. Bland annats så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se. Texta eller ring på 0709-370 420.

Kommentarer