Blogbanner_därför påverkar ditt varumärke din placering på Google_770x300

Driver du en e-handel, blogg eller någon annan typ av hemsida där du är i behov av att fler ska ta del av ditt innehåll?

Att placera din verksamhetr på en första plats i Google kan vara oerhört värdefullt om det utförs på rätt sätt - oavsett vilken typ av verksamhet det är.

Sökmotoroptimering (SEO) under 2019 är inte helt detsamma som den var under 2018, precis som det har förändrats sedan 2017 och så vidare.

Hur går man då tillväga för att klättra i ranking på Google? 2019 handlar det mycket om att bygga ett varumärke för att lyckas väl.

Precis som jag skriver inledningsvis kan din placering på Google skapa en helt ny intäktskälla för ditt företag om du inte arbetat med det tidigare. Det finns 1000-tals om inte 10 000-tals studier som visar hur företag har ökat sin omsättning med en mångfald med hjälp av SEO.

Är ni intresserade av att läsa en studie som påvisar hur sju stycken företag ökade sin omsättning med ett snitt på 425% föreslår jag att ni läser Neil Patels artikel om det.

Image of human hands holding plant shaped like arrow

För att placera på Google behöver du känna till vad sökmotoroptimering är för något

Enligt Wikipedia kan vi besvara frågan på följande vis; ”Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.”

Det handlar alltså om att optimera din hemsida för att synas i Google. Det finns över 200 rankingfaktorer Google tar hänsyn till när de rankar hemsidor på deras sökmotor. Men i grova drag handlar det om innehåll på din hemsida och länkar som pekar till din hemsida. Detta är givetvis ett förenklat sätt att se på saken, men dessa två faktorer är fortfarande de allra viktigaste för att synas i Google.

 

SEO. Button on Modern Computer Keyboard. Internet Concept. 3D Render.-1

Varför skulle du vilja arbeta med SEO för din e-handel?

Om jag inte redan har lyckats övertyga dig om att SEO kan vara oerhört lönsamt för dig som e-handlare så kanske jag kan göra det nu.

Låt säga att du säljer möbler för inredning till exempel.

Då har du en fantastisk möjlighet att nå ut till kunder genom att besvara frågor som människor kan tänkas ha när de ska inreda deras boende.

Frågor så som;

Vilka möbler passar bäst för en liten lägenhet?

Hur inreder jag lägenheten för att se större ut?

Vilken färg på möbler bör jag ha om resten av inredningen är vit?

Dessa är endast exempel, men att använda de generella frågorna du brukar få av dina kunder kan vara väldigt värdefullt.

På så sätt lyckas du snappa upp potentiella kunder till din hemsida, för att förhoppningsvis lyckas driva försäljning.

Vidare sker det runt 55 miljoner sökningar om dagen i Sverige. Bara där av hade det nog varit en idé att börja arbete med SEO för din e-handel.

 SE_graphic_export59

Vikten av att bygga ett starkt varumärke för din SEO

I min erfarenhet är det många som arbetar med SEO som lyckas ta sig till sida två på Google, men att ta sig hela vägen till sida ett kan vara svårare. Detta kan vara väldigt frustrerande eftersom över 90% av alla sökningar som görs på Google stannar endast på sida ett.

Om du inte är på sida ett så finns du inte. Så vad kan man göra om din hemsida sitter fast på sida två? Jag kommer ge dig 5 tips för just det.

Nummer 1

Som jag skrev tidigare handlar det än idag mycket om att få andra hemsidor att länka till just din hemsida. Här måste du alltså granska dina konkurrenter som visas på första sidan och se vilka hemsidor som länkar ut till dem.

Detta kan du göra på olika sätt, förslagsvis kan du använda ”moz” som är ett verktyg som tillåter dig att granska länkar till andra hemsidor.

Viktigt att tänka på är varför de ska länka ut till dig också eller istället.

Jag personligen brukar alltid sikta på att skapa det absolut bästa innehållet för det sökord jag vill ranka för. På så sätt har du en fördel när du mailar ut till de du vill värva länk ifrån.

Nummer 2

CTR eller Click Through Rate, är ett mätetal som mäter hur ofta någon ser din hemsida och klickar in på den.

Låt säga att någon söker på ”bästa kaffet i Stockholm”. Följande resultat dyker upp:

Jag tipsar om 5 ställen värda att dricka kaffe på i Stockholm – Alex Blogg

Sugen på godaste kaffet i Skåne? – Simons Blogg

Bästa kaffet i Stockholm finner du… - Sandras Blogg

Dessa är återigen hårdragna exempel.

Här kan du dock se att du inte skulle klicka på andra resultatet eftersom att du är ute efter Stockholms bästa kaffe och den hemsidan tipsar om kaffe i Skåne. Utan du skulle klickat på första, men säkert även det tredje också.

Detta innebär att CTRen ökar för det tredje resultatet vilket också är en indikator för Google att de borde ranka upp den hemsidan för detta sökord och placera ner Simons Blogg.

Mer om varför CTR är viktigt i sista punkten.

Nummer 3

Att ranka väl på Google för konkurrenskraftiga sökord är svårt. Framförallt om din hemsida är nyskapad. Google ”litar” helt enkelt inte på dig lika mycket som en hemsida som har funnits och rankat länge för det sökordet du vill ranka för.

Mitt personliga tips är att leta så kallade longtail sökord. Detta är alltså ord som är relaterade till ditt huvudsökord.

Till exempel;

Huvudsökord: Armband

Longtailsökord:

Snygga armband för hösten

Armband med ankare

Armband för unga herrar/damer

Dessa fraser är enklare att ranka för och inte lika ”viktiga” i Googles ögon. Vidare ger detta då Google indikationer på att du och din hemsida faktiskt kan besvara frågor och sökentent för personer som söker på armband. Detta skapar då förutsättningen för dig att placera dig bra för svårare sökord.

Nummer 4

Nu är det dags att djupdyka i rubriken. Vi har redan konstaterat att CTR en viktig rankingfaktor. Därför krävs det av dig som e-handlare med ambitioner att växa att faktiskt bygga ett varumärke som människor kan känna igen och vill besöka.

Låt mig förklara,

Anta att du säljer träningskläder och vill ranka för ”Idrottskläder”.

Om du marknadsför dig på sociala medier, radio, gästskriver eller till och med är med på tv som gör att människor blir intresserade av dina idrottskläder kommer du förhoppningsvis få sökningar på ”Idrottskläder dittföretag”.

Vad tror du Google utläser från detta?

Jo de ser att din hemsida ”besvarar” människors vilja för att köpa idrottskläder så bra att de inte bara söker efter idrottskläder utan de söker specifikt efter dina idrottskläder. Och eftersom Googles huvuduppgift är att leverera bäst sökresultat för det specifika sökordet personen i fråga söker på är det naturligt att börja visa din e-handel på ”idrottskläder” också. Detta kan många gånger ta dig från sida två på Google till sida ett.

Hastighet och stabilitet på din hemsida

Vi antar att du lyckats börja bygga lite varumärke och trafiken har börjat öka för hemsidan. Glöm inte då att se till att hemsidans webbhotell faktiskt klarar av den trafik som kommer in. Precis som jag skriver är CTR viktigt, men om din hemsida laddar långsamt kommer kunden ändå hoppa ifrån den och gå till nästa hemsida. Detta kallas för ”Bounce Rate” och påverkar din SEO och placering på Google negativt.

Det finns studier som visar att för varje sekund en hemsida laddar över förväntad tid förlorar du sju procent i försäljning. Därför är det viktigt att välja ett webbhotell som klarar av all trafik och lite till.

Som tur är webbhotell under 2019 inte lika kostsamma som de var i början av 2000 talet. Idag får du mycket för pengarna tack vare alla teknologiska framsteg som gjorts under de senaste åren. Dessutom är det dumt att snåla in på något som kan i slutändan intet göra hela din marknadsföringskampanj.

Hittawebbhotellet har tagit fram en checklista som hjälper dig hitta rätt.

 SE_graphic_export41

Slutligen

För att sammanfatta denna artikel handlar det om att marknadsföra sig på olika kanaler för att lyckas väl på Google. Vidare behöver du ha tålamod när det kommer till SEO - Google behöver få tid att börja lita på dig och din hemsida. I vissa nischer krävs det till och med att du som skribent faktiskt har utbildning inom ämnet. Detta gäller till exempel för hemsidor som ger medicinska råd.

Men med dessa tips och tricks jag delat med mig av ska det inte vara allt för svårt för dig att börja ditt SEO arbete. Som alltid om du som läst denna artikel har någon fråga går det bra att maila mig på; Alexander(at)tribusoft.com

 

 

New Call-to-action
Gästbloggare: Alexander Sandvik

Gästbloggare: Alexander Sandvik

Alexander Sandvik och är SEO-ansvarig för hittawebbhotellet.se som är en jämförelsetjänst för webbhotell.

Kommentarer