Big spender.png

Är alla kunder lika viktiga? Kanske. Men det finns vissa typer av konsumenter som kan vara värda att hålla ett extra öga på när de kikar in i din webbutik. E-handelns storkonsumenter är en sådan grupp - de som både gör av med mer pengar på nätet än genomsnittet och handlar online oftare - men som också ställer högre krav. 

Vår rapport Svensk E-handel 2017 baseras på en undersökning genomförd av 2000 svenskar. När vi tittar på genomsnittet bland de 100 konsumenter som spenderat mest pengar får vi fram honom – Mr. Big Spender. Här får du lära känna storkonsumenten, han som omfamnar e-handeln allra mest.

Anledningen till att jag skriver "han" och inte "hon" är helt enkelt att det är en övervikt av män bland storkonsumenterna. Och i genomsnitt är de 43 år och bor i Stockholm. Vi kallar honom "Big Spender" eftersom han både handlar oftare och gör av med betydligt mer pengar än andra. Genomsnittskonsumenten shoppar på nätet för 3095 kr i månaden - Mr. Big Spender för 14063 kr.

Storkonsumenterna ställer krav och har koll på tekniken

Den viktigaste anledningen för Mr. Big Spender till att handla på nätet är precis som för övriga konsumenter att det är enkelt och sparar tid. Det är bara det att för storkonsumenterna är det ännu viktigare än för andra. De är lite mer av allt helt enkelt. Fler handlar i utländska webbutiker än övriga konsumenter, fler handlar via smartphone, fler avbryter köp när de stöter på krångel. För att göra Mr. Big Spender nöjd gäller det att vara på tårna - hela 68% har avbrutit ett påbörjat köp – då främst på grund av att det inte gick att välja önskat betalsätt i kassan. 

Mr. Big Spender testar gärna nya saker

Storkonsumenterna känner till och har använt fler nya betalsätt än andra konsumenter, även om favoriten är kortbetalning. 42% har testat att betala med Swish i en webbutik, vilket kan jämföras med övriga befolkningen där det är 28% som betalat på nätet med Swish de senaste tre månaderna.

Storkonsumenterna shoppar allt på nätet

Generellt kan man säga att storkonsumenterna handlar lite mer av allt, men bara för att göra det lite tydligtare kan vi titta på topp tre, den kategori som flest har handlat, inom varor, tjänster respektive resor. Anledningen till att så många storkonsumenter handlar resor är förstås att det generellt kostar mycket pengar - och det är gruppen som spenderar mest som här definieras som just storkonsument.

Varor – topp 3

  1. Kläder, skor och accessoarer - handlas av 71% av storkonsumenterna (19 procentenheter fler än genomsnittet)
  2. Hemelektronik - handlas av 58% av storkonsumenterna (29 procentenheter fler än genomsnittet)
  3. Kropps- och hälsoprodukter - handlas av 57% av storkonsumenterna (8 procentenheter fler än genomsnittet)

Tjänster – topp 3 

  1. Biljetter (t.ex. till evenemang, bio) - handlas av 54% av storkonsumenterna (23 procentenheter fler än genomsnittet)
  2. Digital media - handlas av 53% av storkonsumenterna (21 procentenheter fler än genomsnittet)
  3. Telekom - handlas av 42%  av storkonsumenterna (14 procentenheter fler än genomsnittet)

Resor – topp 3

  1. Hotell - 81% har bokat hotell på nätet de senaste tre månaderna (55 procentenheter fler än genomsnittet)
  2. Flygbiljetter - 77% har köpt flygresa på nätet de senaste tre månaderna (52 procentenheter fler än genomsnittet)
  3. Tåg och bussbiljetter - 54% har handlat detta de senaste tre månaderna (30 procentenheter fler än genomsnittet)

Men hur kan man använda de här insikterna då? 

För det första - kanske känner du som driver webbutik inte alls igen dina kunder i storkonsumenternas beteende. Kanske är dina kunder betydligt mer tålmodiga. Men det finns ändå anledning att fundera litegrann över hur de som shoppar mest beter sig, för risken - eller chansen - är nog ganska stor att det är så dina kunder kommer handla framöver. Storkonsumenterna är ju de som tagit till sig e-handeln allra mest och det är därför de ställer högst krav. Som alltid handlar det om att tänka igenom hela köpupplevelsen och fundera över hur den kan göras enklare och smidigare. Om du lyckas göra storkonsumenterna nöjda har du goda möjligheter att göra resten av dina kunder glada på kuppen (och minska antalet avbrutna köp!).

 

Vill du veta mer om Mr. Big Spender - och resten av de svenska konsumenterna som handlar på nätet? Ladda ner vår rapport Svensk E-handel 2017:

 

Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2017 här
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadskoordinator på DIBS. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer