Så fungerar Apple Pay för e-handel

Tre år efter att Apple lanserade sin betalningslösning Apple Pay är det nu klart att tjänsten lanseras i Sverige, Danmark och Finland. Men inte i Norge. Det betyder att det nu finns runt 20 länder som har stöd för Apple Pay. Det kan också nämnas att när vi säger att Apple lanserar Apple Pay i Sverige så betyder det egentligen att det är de svenska kortutgivande bankerna som väljer att ansluta sina kunders kort till Apple Pay. Sedan länge kan faktiskt besökare från länder där Apple Pay redan är lanserat betala i många av kortterminalerna i Norden. 

Mobil e-handel i Sverige

Den mobila e-handeln har för första gången gått över hälften – nu har 51% av svenskarna handlat på nätet via smartphone eller surfplatta. Att allt fler handlar via mobilen ställer högre och högre krav på din webbutik. Det är inte längre bara de unga som använder mobiltelefon för att handla – även de äldre har har hoppat på tåget. 2016 såg vi den allra största ökningen av mobil e-handel i åldrarna 55-66 år – hela 17 procentenheter fler än året innan, även om det fortfarande är i de yngre åldrarna användningen är högst.

Sälj mer på nätet

För en tid sedan hade vi förmånen att ha Mercedes Karacsony från E37 på frukostseminarium hos oss på kontoret i Stockholm. Mercedes och E37 har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare med e-handelssystem, design, strategiska frågor och digital marknadsföring. Med den bakgrunden presenterade hon 6 tips för att sälja mer på nätet och eftersom det blev så uppskattat frågade jag om vi kunde få dela här på bloggen också – så här är kommer Mercedes tips:

Så kommer framtidens konsument handla på nätet

 Den mobila revolutionen har förändrat många branscher, dödat och skapat företag och helt nya tjänster. Vår viktigaste ägodel bär vi numera alltid omkring på. Vi tittar på mobilen mängder med gånger per dag och sköter våra sociala kontakter alltmer via sociala medier, oftast via mobilen. Det är naturligtvis inte konstigt att e-handeln från mobila enheter ökar explosivt.

3 insikter om hur konsumenter vill handla online som kan hjälpa din webbutik

Att ha koll på sina kunder och vad de gillar och inte är viktigare än någonsin idag med en allt tuffare konkurrens på nätet, så varför inte titta lite närmare på den svenska e-handelskonsumenten. För en dryg månad sedan släppte vi årets upplaga av vår rapport Svensk E-handel 2016 där vi frågar 2000 svenskar hur och varför de handlar på nätet.

Här är några av de viktigaste sakerna du behöver veta om de 89 procent som handlar på nätet.

Proffs på mobil e-handel – så gjorde CBB Mobil A/S

Här tittar vi lite närmare på ett företag som kan ge inspiration för att utveckla och öka den mobila försäljningen.

CBB Mobil A/S ägs av Telenor Group sedan 12 år tillbaka och säljer mobilabonnemang, mobilt bredband och mobiltelefoner. All försäljning kommer från e-handel eftersom företaget är helt internetbaserade. Därför är en av de viktigaste säljkanalerna just mobiltelefonen.

Hejdå till myntbetalning

 

Sedan 1952 har vi betalt med mynt i Stockholms 1.150 parkeringsautomater, det är snart slut och mynten skall bort ur alla automater. Vi på DIBS ser antalet betalningar som genomförs på en smartphone eller via en surfplatta öka radikalt, och nu även inom en bransch som traditionellt sett har tagit betalt med mynt i över 60 år.

5 köpknappar som vill ta över din e-handel

 

Nu lanseras det köpknappar till höger och vänster. Facebook har testat flera varianter under nästan ett år och utökar nu möjligheterna att använda köpknappen i ett samarbete med Shopify. För en månad sedan meddelade Instagram att de vill ge sina annonsörer möjligheten att lägga till en köpknapp på sina annonser. Ungefär samtidigt berättade Twitter att även de utökar testerna med att låta konsumenter köpa direkt i twitterannonser. Några veckor tidigare kom dessutom Pinterest ut med sin lösning där annonser från bland andra Nordstrom och Macys kommer innehålla en köpknapp.