Vem är Mr. Big Spender - storkonsumenten på nätet?

Är alla kunder lika viktiga? Kanske. Men det finns vissa typer av konsumenter som kan vara värda att hålla ett extra öga på när de kikar in i din webbutik. E-handelns storkonsumenter är en sådan grupp - de som både gör av med mer pengar på nätet än genomsnittet och handlar online oftare - men som också ställer högre krav. 

Lär känna din granne: att sälja online till Norge och Danmark

För många är det snarare en nödvändighet än en möjlighet att sälja till andra länder. Genom att inte begränsa dig till Sverige kan du utöka din marknad till hela världen. Ett naturligt steg ut är ofta att börja med ett av våra grannländer, men skynda långsamt - även om vi liknar varandra kulturellt så finns det viktiga skillnader att tänka på. Här är tre råd för dig som vill sälja online Norge och Danmark.

REA eller inte REA i din webbutik: tänk på det här innan mellandagsrean

 

Med Black Friday i ryggen är det dags att börja fundera över mellandagsrean. Vi har tidigare tipsat om hur man förbereder sin webbutik för Black Friday och gav då rådet att det gäller att haka på eftersom dina viktigaste konkurrenter förmodligen är det. Gäller det mellandagsrea också? Kanske, men här kommer några saker som kan vara värda att tänka lite extra på innan du börjar:

Vad vi kan lära oss av konsumenternas e-handlande under Black Friday 2016

 

I år slog e-handeln under Black Friday nytt rekord och för många webbutiker har den seglat upp som årets viktigaste dag. Totalt sett över dygnet ökade omsättningen med 59 procent och antalet transaktioner med 21 procent. Vi har tittat på transaktionsdata för tusentals webbutiker som är anslutna till DIBS och kunde se spännande beteenden i år.

Så kommer framtidens konsument handla på nätet

 Den mobila revolutionen har förändrat många branscher, dödat och skapat företag och helt nya tjänster. Vår viktigaste ägodel bär vi numera alltid omkring på. Vi tittar på mobilen mängder med gånger per dag och sköter våra sociala kontakter alltmer via sociala medier, oftast via mobilen. Det är naturligtvis inte konstigt att e-handeln från mobila enheter ökar explosivt.

Kundresan för rookies – vad är det, vad krävs och varför är det viktigt för dig?

 

Har du precis som jag hört ordet kundresa en miljon gånger, men känner dig fortfarande lika förvirrad över vad det betyder och vad det har med dig och din webbutik att göra? Via ett webinar tog vi hjälp av danska experter från Impact för att reda ut vad en kundresa är, varför man ska jobba med den och vilka resurser som krävs. För dig som inte är helt bekväm med danskan kommer här en enkel introduktion.

3 insikter om hur konsumenter vill handla online som kan hjälpa din webbutik

Att ha koll på sina kunder och vad de gillar och inte är viktigare än någonsin idag med en allt tuffare konkurrens på nätet, så varför inte titta lite närmare på den svenska e-handelskonsumenten. För en dryg månad sedan släppte vi årets upplaga av vår rapport Svensk E-handel 2016 där vi frågar 2000 svenskar hur och varför de handlar på nätet.

Här är några av de viktigaste sakerna du behöver veta om de 89 procent som handlar på nätet.

Fokusera rätt: 6 tips för smartare e-handel

Har du just kommit igång med din webbutik eller går du i tankar att starta e-handel? I så fall bör du läsa de här tipsen som kan hjälpa dig på på vägen och peka på några saker som är viktiga att tänka på för att skapa förtroende hos dina kunder:

Tre råd innan du lägger ut kundomdömen


Kundomdömen är hetare än någonsin.  Det finns flera tjänster vars syfte är att hjälpa webbutiker att sälja mer med hjälp av kundomdömen. Tanken är förstås att en ny kund ska känna förtroende för en webbutik med bra omdöme. Och om din webbutik får sämre omdömen är det lättare att förstå vad dina kunder tycker du ska fixa till.