E-handelstipsen från svenskarna som handlar från utländska webbplatser

 

40% av svenskarna handlar på nätet från utländska butiker. Så har det sett ut de senaste åren. För dig som driver webbutik finns det mycket att vinna på att sätta dig in i drivkrafterna till varför konsumenterna handlar och inte handlar utomlands – och om just dem kan du läsa här. All information kommer från vår rapport Svensk E-handel 2018, som bygger på en undersökning med ca 2000 konsumenter i Sverige.

Nya kravet från EU på svenska webbutiker

 I veckan enades man i EU-parlamentet om att anta förbudet mot geoblockering. Första steget togs av EU för ett år sedan när ministerrådet enades om förslaget och bakgrunden till beslutet är att EU vill öka handeln inom EU och skapa en inre digital marknad. Genom undersökningar och intervjuer har unionen antagit att geoblockering utgör ett problem för konsumenterna och därför har man alltså drivit igenom detta förbud. 

Posters för 100 miljoner om året: här är Desenios framgångsrecept

Desenio grundades för sju år sedan av Helena och Martin Blomqvist som just hade flyttat till ett nytt hus. I det nya fina huset med högt till tak upptäckte de ett problem – den där spektakulära takhöjden gjorde nämligen att det ekade.

Och när de skulle lösa problemet med hjälp av ljudabsorbenter insåg de att utbudet var minst sagt oinspirerande. Helena och Martin bestämde sig för att själva göra någonting åt problemet – och ordna akustiken hemma på kuppen. Så började de sin resa med sälja ljudabsorberande konst.