Nya kravet från EU på svenska webbutiker

 I veckan enades man i EU-parlamentet om att anta förbudet mot geoblockering. Första steget togs av EU för ett år sedan när ministerrådet enades om förslaget och bakgrunden till beslutet är att EU vill öka handeln inom EU och skapa en inre digital marknad. Genom undersökningar och intervjuer har unionen antagit att geoblockering utgör ett problem för konsumenterna och därför har man alltså drivit igenom detta förbud. 

Därför behöver du SSL-certifikat i din webshop

Vad är SSL-certifikat?

En av de viktigaste delarna i att driva en webshop är att kunderna ska känna sig trygga och säkra när de utför ett köp och lämnar ifrån sig sina betaluppgifter. Något som är enkelt ordnat med hjälp av ett SSL-certifikat. SSL står för Secure Sockets Layer, men kallas idag också för TLS (Transport Layer Security) som är den senaste versionen.  SSL  (eller TLS) är en teknik som krypterar datan som skickas mellan server och klient, vilket innebär att den inte kan övervakas eller manipuleras av en tredje part.

3 saker att tänka på innan du tar din fysiska butik online

 Att börja sälja på nätet för dig som redan har en fysisk butik medför en hel rad med spännande möjligheter, men för att få ut mest möjligt är det bra att tänka igenom hur du ska gå tillväga innan du sätter igång.

Sökmotoroptimering för e-handel

Sökmotoroptimering är många butikers största källa till försäljning. På många sätt är det inte längre en marknadskanal utan en grundförutsättning, om du vill lyckas inom e-handel behöver du arbeta för att synas bättre i sökresultaten.

Digital kundservice för e-handel - hur gör man?

Bara för att du inte har en fysisk butik betyder det inte att du inte behöver lägga ned tid och pengar på att förmedla bästa möjliga service till dina kunder, och ständigt arbeta med dina kundrelationer. I motsats till din fysiska butik har webbutiken öppet dygnet runt och därför gäller det att vara tydlig med vilken service dina kunder kan förvänta sig. Trots att man inte har en fysisk butik med butikspersonal som kan ge dina kunder service ansikte mot ansikte, kan man fortfarande ge kunden personlig och varm service - även om den är digital. Men hur gör man?

Vem är Mr. Big Spender - storkonsumenten på nätet?

Är alla kunder lika viktiga? Kanske. Men det finns vissa typer av konsumenter som kan vara värda att hålla ett extra öga på när de kikar in i din webbutik. E-handelns storkonsumenter är en sådan grupp - de som både gör av med mer pengar på nätet än genomsnittet och handlar online oftare - men som också ställer högre krav. 

Från fysisk till digital marknadsföring

Att utöka från en fysisk butik till att även innefatta en webbutik innebär också en del förändringar, inte minst när det gäller marknadsföringen. Det är på nätet du har möjlighet att introducera din webbutik för nya kunder, som inte känner till din butik sedan tidigare. Det finns flera olika verktyg och kanaler du kan använda för att stärka din digitala marknadsföring, här är grunderna du bör ha koll på:

Posters för 100 miljoner om året – det här är Desenios framgångsrecept

Desenio grundades för sju år sedan av Helena och Martin Blomqvist som just hade flyttat till ett nytt hus. I det nya fina huset med högt till tak upptäckte de ett problem – den där spektakulära takhöjden gjorde nämligen att det ekade.

Och när de skulle lösa problemet med hjälp av ljudabsorbenter insåg de att utbudet var minst sagt oinspirerande. Helena och Martin bestämde sig för att själva göra någonting åt problemet – och ordna akustiken hemma på kuppen. Så började de sin resa med sälja ljudabsorberande konst.

5 enkla SEO-råd till nystartade webbutiker

 

SEO kan ibland verka krångligare än det är, vilket gör att många mindre webbutiker därför hoppar över sökordsoptimering - något som inte är att rekommendera. Att kunderna hittar till din webshop är grundläggande, utan kunder i butiken står man också utan omsättning. Att arbeta aktivt med SEO är ett sätt att åtgärda detta. 

7 saker jag önskar att jag visste innan jag startade webbutik

När vi frågar våra kunder vad de önskar att de hade vetat innan de startade e-handel är svaren förvånansvärt lika. Vi har satt ihop en lista med de vanligaste svaren så att du som just öppnat din första webshop eller som drömmer om att komma igång slipper göra nybörjarmisstag.