E-handlarnas fem största utmaningar 2018

 

Inför det nya året passade vi på att fråga våra kunder vilka deras största utmaningar är för att ta tempen på e-handeln just nu. För att få en så nyanserad bild som möjligt valde vi att inte ge några förvalda alternativ, men det visade sig ändå att många brottas med samma frågor. De vanligaste svaren tittar vi närmare på här.

Starta e-handel? Läs de här tipsen från två e-handlare först.

Det finns massor att tänka på när man ska starta e-handel - det gäller att hitta en affärsidé, sätta upp budget och definiera målgrupp. Framförallt måste du bestämma vad du vill med ditt företag. Med så många val som ska göras kan det vara skönt att få råd från någon som redan har tagit sig igenom den första tiden - och som vet vad som fungerar.

Influencer marketing inom e-handel

Med sociala mediers framfart de senaste åren har möjligheterna för digital marknadsföring blivit allt fler, och utvecklas fortfarande hela tiden. Influencer marketing är en av de nyare formerna av marknadsföring, något som anammats inte minst inom e-handel – men vad är egentligen fördelarna, och vad ska man akta sig för som e-handlare?   

Nya kravet från EU på svenska webbutiker

 I veckan enades man i EU-parlamentet om att anta förbudet mot geoblockering. Första steget togs av EU för ett år sedan när ministerrådet enades om förslaget och bakgrunden till beslutet är att EU vill öka handeln inom EU och skapa en inre digital marknad. Genom undersökningar och intervjuer har unionen antagit att geoblockering utgör ett problem för konsumenterna och därför har man alltså drivit igenom detta förbud. 

Därför behöver du SSL-certifikat i din webshop

Vad är SSL-certifikat?

En av de viktigaste delarna i att driva en webshop är att kunderna ska känna sig trygga och säkra när de utför ett köp och lämnar ifrån sig sina betaluppgifter. Något som är enkelt ordnat med hjälp av ett SSL-certifikat. SSL står för Secure Sockets Layer, men kallas idag också för TLS (Transport Layer Security) som är den senaste versionen.  SSL  (eller TLS) är en teknik som krypterar datan som skickas mellan server och klient, vilket innebär att den inte kan övervakas eller manipuleras av en tredje part.

3 saker att tänka på innan du tar din fysiska butik online

 Att börja sälja på nätet och starta e-handel  när du redan har en fysisk butik medför en hel rad med spännande möjligheter, men för att få ut mest möjligt är det bra att tänka igenom hur du ska gå tillväga innan du sätter igång.

Sökmotoroptimering för e-handel

Sökmotoroptimering är många butikers största källa till försäljning. På många sätt är det inte längre en marknadskanal utan en grundförutsättning, om du vill lyckas inom e-handel behöver du arbeta för att synas bättre i sökresultaten.

Digital kundservice för e-handel - hur gör man?

Bara för att du inte har en fysisk butik betyder det inte att du inte behöver lägga ned tid och pengar på att förmedla bästa möjliga service till dina kunder, och ständigt arbeta med dina kundrelationer. I motsats till en fysiska butik har ju webbutiker dessutom öppet dygnet runt och därför gäller det att vara tydlig med vilken service dina kunder kan förvänta sig. Trots att man inte har en fysisk butik med butikspersonal som kan ge dina kunder service ansikte mot ansikte, kan man fortfarande ge kunden personlig och varm service - även om den är digital. Men hur gör man?

Vem är Mr. Big Spender - storkonsumenten på nätet?

Är alla kunder lika viktiga? Kanske. Men det finns vissa typer av konsumenter som kan vara värda att hålla ett extra öga på när de kikar in i din webbutik. E-handelns storkonsumenter är en sådan grupp - de som både gör av med mer pengar på nätet än genomsnittet och handlar online oftare - men som också ställer högre krav. 

Från fysisk till digital marknadsföring

Att utöka från en fysisk butik till e-handel och starta webbutik innebär också en del förändringar, inte minst när det gäller marknadsföringen. På nätet har du verkligen chansen att introducera din webbutik för nya kunder, som inte känner till din butik sedan tidigare. Det finns flera olika verktyg och kanaler du kan använda för att komma igång med digital marknadsföring, här är grunderna du bör ha koll på: