Från fysisk till digital marknadsföring

Att utöka från en fysisk butik till att även innefatta en webbutik innebär också en del förändringar, inte minst när det gäller marknadsföringen. Det är på nätet du har möjlighet att introducera din webbutik för nya kunder, som inte känner till din butik sedan tidigare. Det finns flera olika verktyg och kanaler du kan använda för att stärka din digitala marknadsföring, här är grunderna du bör ha koll på:

Posters för 100 miljoner om året – det här är Desenios framgångsrecept

Desenio grundades för sju år sedan av Helena och Martin Blomqvist som just hade flyttat till ett nytt hus. I det nya fina huset med högt till tak upptäckte de ett problem – den där spektakulära takhöjden gjorde nämligen att det ekade.

Och när de skulle lösa problemet med hjälp av ljudabsorbenter insåg de att utbudet var minst sagt oinspirerande. Helena och Martin bestämde sig för att själva göra någonting åt problemet – och ordna akustiken hemma på kuppen. Så började de sin resa med sälja ljudabsorberande konst.

5 enkla SEO-råd till nystartade webbutiker

 

SEO kan ibland verka krångligare än det är, vilket gör att många mindre webbutiker därför hoppar över sökordsoptimering - något som inte är att rekommendera. Att kunderna hittar till din webshop är grundläggande, utan kunder i butiken står man också utan omsättning. Att arbeta aktivt med SEO är ett sätt att åtgärda detta. 

7 saker jag önskar att jag visste innan jag startade webbutik

När vi frågar våra kunder vad de önskar att de hade vetat innan de startade e-handel är svaren förvånansvärt lika. Vi har satt ihop en lista med de vanligaste svaren så att du som just öppnat din första webshop eller som drömmer om att komma igång slipper göra nybörjarmisstag.

Så marknadsför du utan kostnader

Har du en bra idé och kanske redan gjort en budget och en affärsplan? Har du svårt att hitta pengarna till att marknadsföra din webshop och dina produkter? Här går vi igenom olika saker att tänka på när du marknadsför din webshop.

Marketing-lingo för e-handlare

 

SoMe, SEO, CTA - Googlar du också förkortningar och ord du borde ha koll på i smyg? Vi har samlat en ordlista som hjälper dig att förstå vad din marknadsföringsbyrå, partner eller kollega pratar om egentligen. 

DIBS E-handelsskola: skaffa dina första kunder med digital marknadsföring

Kom igång med digital marknadsföring

Tänk dig att du har en splitterny webbutik där du säljer de smartaste produkterna. Men ändå säljer du ingenting. För konsumenterna vet inte att du finns.

För de allra flesta tar det tid att bygga upp en kundbas och för att komma igång gäller det att ha koll på sin digitala synlighet. Vi har tagit hjälp av en riktig expert som berättar hur du börjar.

Sälj mer på nätet

För en tid sedan hade vi förmånen att ha Mercedes Karacsony från E37 på frukostseminarium hos oss på kontoret i Stockholm. Mercedes och E37 har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare med e-handelssystem, design, strategiska frågor och digital marknadsföring. Med den bakgrunden presenterade hon 6 tips för att sälja mer på nätet och eftersom det blev så uppskattat frågade jag om vi kunde få dela här på bloggen också – så här är kommer Mercedes tips:

Lär känna din granne: att sälja online till Norge och Danmark

För många är det snarare en nödvändighet än en möjlighet att sälja till andra länder. Genom att inte begränsa dig till Sverige kan du utöka din marknad till hela världen. Ett naturligt steg ut är ofta att börja med ett av våra grannländer, men skynda långsamt - även om vi liknar varandra kulturellt så finns det viktiga skillnader att tänka på. Här är tre råd för dig som vill sälja online Norge och Danmark.

Topp 5 på bloggen under 2016

Nu är det dags att sammanfatta 2016 här på DIBS-bloggen och vi tänkte göra det genom vår årliga topplista över de mest lästa blogginläggen.  Här kommer de 5 mest lästa inläggen och det mest lästa kommer sist. Utanför listan finns bloggposter från världens största konferens om e-handel, tips från supporten och mycket annat.