Conceptual image of asphalt road and direction arrow-673380-edited.jpeg

Det finns massor att tänka på när man ska starta e-handel - det gäller att hitta en affärsidé, sätta upp budget och definiera målgrupp. Framförallt måste du bestämma vad du vill med ditt företag. Med så många val som ska göras kan det vara skönt att få råd från någon som redan har tagit sig igenom den första tiden - och som vet vad som fungerar.

Fredrik Hammarqvist grundade företaget Grandshoes eftersom han inte kunde hitta några snygga skor till sig själv i storlek 49. Under DIBS E-handelsskola gav han en uppskattad föreläsning med konkreta tips kring affärsidé och lönsamhet. Johanna Rubinstein grundade sitt eget klädföretag med samma namn där hon själv står för designen och jobbar utifrån devisen att kläder inte ska massproduceras.

Här får du sju goda råd utifrån Fredriks föreläsning och en intervju med Helena som kan hjälpa dig som går med e-handelsdrömmar:

1. Ta hjälp med din nätbutik

Johanna Rubinstein insåg att för att uppnå bra resultat var det omöjligt att göra allt själv. Om du inte har den tekniska kunskapen för att själv sätta upp din hemsida och webshop behöver du hitta någon som kan göra det professionellt. Det gäller att inse sina begränsningar och värdera den tid det skulle ta att lära sig skapa en tillräckligt bra lösning på egen hand. För att besökarna på din site ska känna sig sugna på att handla gäller det att din webbutik är inbjudande och ser professionell ut.

2. Utgå från dig själv

Försök hitta en produkt eller affärsidé som löser ett problem du själv vill upplever. Grandshoes föddes ur Fredrik Hammarqvists utmaning att hitta snygga skor i storlek 49. Nu har Fredrik både snygga skor och en verksamhet han kan leva på - dubbelsuccé!

3. Tänk kreativt när du definierar din målgrupp

Det behöver inte vara den som kommer använda produkten som är din främsta målgrupp. Grandshoes affärsidé är att sälja skor från storlek 47 och uppåt - men det betyder inte att deras enda målgrupp är män med stora fötter. Faktiskt har det visat sig att mammorna är minst lika viktiga eftersom det ofta är de som köper skorna till sina söner. Att tänka lite utanför ramarna kan hjälpa dig nå ut med din marknadsföring till rätt personer.

4. Timing

Allt handlar om timing. Försök förutse behovet för dina produkter och om du ser en plötslig boom gäller det att vara med så att du inte går miste om viktig försäljning. Helenas kläder visades i en dansk TV-serie - vilket ledde till en plötslig efterfrågan på hennes kläder. Försök att utnyttja säsonger och aktuella händelser i din marknadsföring - och se till att din webbutik är förberedd.

5. Medarbetare hjälper dig att göra det du är bäst på

Lägg tid på din passion och det du är bäst på. Helena Rubenstein insåg snabbt att det krävdes prioriteringar för att få ut det hon ville av sin e-handel. Att anställ någon som kan hjälpa dig med det administrativa kan vara en sådan sak - så att du kan fokusera på webbutiken och försäljning.

6. Webbutiken är ditt skylfönster

Webbutiken är företagets ansikte utåt och därför gäller det att hitta rätt framtoning. Första intrycket är viktigt – här funkar det inte med någonting som ser hemmasnickrat ut. Och även om designen inte är allt går det inte att strunta i den. Om du inte tror att du kan lösa det själv bör du ta in någon som hjälper dig med designen.

7. Vad du än gör – gör det med hjärtat 

För att försöka koka ned råden till ett enda tips blir det att alltid jobba med hjärtat. Du kommer lägga mycket tid på att få din webbutik att utvecklas och blomstra så det är viktigt att du väljer en idé du själv verkligen tror på och vill kämpa för. Med passion för det du gör får du både trovärdighet när du ska sälja dina varor och större chans att lyckas - eftersom du vet att du har någonting stort på gång.

 

Med Fredrik och Johannas råd i ryggen är nästa steg att sätta igång med planeringen av din egen webshop. Vi har samlat våra bästa råd för hur du går tillväga i en konstnadsfri e-bok:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer