26.png

Det är inte så svårt att starta webbutik och bli e-handlare. Särskilt inte om du drömmer om att vara självständig och har en idé om vad du vill sälja i din webbutik. Att tro på dig själv och din idé kommer du långt med, men det är också viktigt att göra ett ordentligt förarbete.

Affärsplan för en webbutik

Därför är det viktigt att göra en affärsplan för din nya webbutik som utgör grunden för ditt nya äventyr. Det gäller oavsett om du redan har en fysisk butik, eftersom det är bra att få en översikt över de specifika möjligheter och utmaningar som kommer med att driva e-handel. I affärsplanen sätter du ord på dina tankar och idéer så att du får en konkret överblick över vad du har koll på – och vad du kan behöva vidareutveckla och jobba lite mer på.

Idé

Skriv ner din grundläggande idé och vad du vill med din webbutik. Vad gör din idé så speciell att du kan locka kunderna till just din webbutik? Om du inte kan svara på det ska du nog jobba vidare lite med idén.

Målgrupp och marknad

En tydligt definerad målgrupp gör det mycket lättare att jobba med marknadsföringen. Undersök och tänk noga igenom vilken din målgrupp ska vara och försök precisera kön, ålder, inkomst, livsstil, civilstatus och så vidare. Ju mer precis du är desto bättre. Det gör din marknadsföring mer effektiv och målinriktad.

Konkurrenter

Om du inte har kommit på en helt ny och revolutionerande idé är du förmodligen inte ensam på marknaden. Undersök konkurrenterna. Vad gör de bra, vad gör de mindre bra och hur kan du skapa en position som är fördelaktig i förhållande till dem?

Samarbetspartner

Till att börja mer har du antagligen ett begränsat antal samarbetspartners. Men gör en översikt över dem du redan har och dem du skulle vilja få med på lång sikt. Det kan vara leverantörer, din bank, revisor och så vidare.

Budget

Kanske tycker du att siffror och redovisning är tråkigt – men det är superviktigt! Öppna ett Excelark och gör en plan för det kommande året där du räknar upp dina förväntade kostnader och intäkter för varje månad. Antagligen kommer du ha ett underskott första tiden och då behöver du en plan för hur du ska täcka det innan bottenlinjen ändrar färg och intäkterna blir fler än utgifterna.

 

Vill du veta mer om att komma igång med e-handel och starta företag? Läs vår e-bok:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer