25.png

 Det skrivs en hel del om identitetsstölder på nätet just nu, men lite mindre om hur du som har webbutik kan drabbas av bedrägerier på nätet - och hur du kan förbereda dig. Här är våra tips för att upptäcka och förebygga bedrägerier:

Hur kan webbutiker upptäcka transaktionsbedrägerier?

Ett enkelt exempel på bedrägeri är när en person köper någonting med ett stulet kreditkort, men det kan också vara när någon hävdar att han eller hon inte har använt kortet eller inte har fått några varor och därför inte vill betala för dem. 

Först och främst gäller det att lära känna sina kunder – titta på historiken och försök identifiera hur ett ”normalt” köp ser ut genom att titta på vad en ”normal” kund köper, vilka belopp det brukar handla om, när på dygnet de handlar osv.

Tänk också på att någonting som ser för bra ut för att vara sant förmodligen också är det - och värt en extrakontroll. Om du ser en avvikande transaktion gäller det att titta närmare på kunden. Ett enkelt sätt att börja är att kontrollera så att namn och adress stämmer överens. Att kontakta kunden och ställa frågor är också ett bra sätt att bilda sig en uppfattning – kanske finns det en rimlig anledning till att köpa 20 bärbara datorer.

Vad kan du göra?

Det är inte alltid så lätt att sätta sig in i sina kunders köpvanor. För att öka säkerheten kan du lägga till 3D Secure på dina kreditkorttransaktioner. Du kan också investera i ett antibedrägeriverktyg, antingen direkt i din webbutik eller via din betalväxel. Ett antibedrägerisystem undersöker som regel flera olika parametrar för att upptäcka misstänkta betalningar.  

Checklista för att upptäcka bedrägerier på nätet snabbt

  • Lär dig dina kunders köpmönster för att kunna identifiera avvikelser
  • Verkar det för bra för att vara sant - kontrollera en extra gång!
  • Kontaka alltid kunden när du tycker att någonting verkar konstigt
  •  Överväg att addera 3D Secure och/eller ett antibedrägerisystem

 

Läs mer om säkerhet kring betalningar på nätet och e-handel i Sverige - ladda ner rapporten Svensk e-handel 2017 gratis:

 

 

Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2017 här
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadskoordinator på DIBS. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer