Mobile first - högre krav på e-handeln

Den mobila revolutionen har förändrat många branscher, dödat och skapat företag och helt nya tjänster. Vår viktigaste ägodel bär vi numera alltid omkring på. Vi tittar på mobilen mängder med gånger per dag och sköter våra sociala kontakter alltmer via sociala medier, oftast via mobilen. Det är naturligtvis inte konstigt att e-handeln från mobila enheter ökar explosivt.

Samtidigt ökar skillnaderna mellan de skickligaste webbutikerna och de som inte riktigt förstått kraften i den digitalisering som nu slår igenom med full kraft. Om du inte förstår att konsumenterna kräver något annat än en katalog på nätet, att dina kunder vill själva välja var, när och hur leveransen ska ge, att de vill kunna kommunicera i kanalerna de själva väljer; då riskerar du att ditt företag kommer tillhöra de företag som dödats av den digitala och mobila revolutionen. Och kraven i framtiden kommer bara bli större. Jag kommer här att peka på några trender och risken finns att du kommer tycka att det är redan idag är för mycket förändringar och svårt att hänga med. Jag har tyvärr ingen tröst för dig. Det kommer aldrig att gå långsammare utan snarare tvärtom.

Nya betalsätt

 De första betalsätten som är framtagna i andan av det som kallas Mobile First har nu nått marknaden. Och de kommer en masse. Vi är nu inne på andra generations betalningslösningar som centreras kring mobilen. Till den senaste generationens betalsätt hör svenska Swish, danska MobilePay och Norska Vipps som alla fick en succéstart med så kallade P2P-betalningar, alltså betalning mellan privatpersoner, för att sedan utöka funktionaliteten med andra tjänster som till exempel e-handel och butikshandel. Internationellt finns en uppsjö av mobila betalningslösningar men det är en högoddsare att du har använt exempelvis Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay eller MasterPass ännu. Men faktum är att det bara inom något år kommer vara enklare att betala när du handlar i din mobil än i din laptop eftersom nästan all utveckling inom betallösningar för nätet har fokus på just den kanalen.

 En annan trend som snabbt flyttar oss in i framtiden är betalningar via Internet of Things, eller Sakernas Internet. Redan nu finns det tvättmaskiner som automatiskt beställer tvättmedel när det börjar ta slut eller skrivare som beställer ny färgpatron automatiskt. Eller Easy Parks samarbete med Volvo som gör att du betalar parkeringen direkt med bilen. Kommer vi framtiden ha helt friktionsfri e-handel? Det verkar så. Utvecklingen av artificiell intelligens kommer också påverka hur vi gör våra inköp i framtiden. Den japanska roboten Pepper kan förstå känsloläget hos människor och anpassa sitt beteende. Pizza Hut planerar - i samarbete med Mastercard - låta roboten Pepper ta emot både beställning och betalning.

Chat bots och Virtual reality

Nu kommer också chat bots - ett program som simulerar mänsklig konversation. Här finns det stora vinster att hämta i form av lägre supportkostnader och högre försäljning. Men bara om vi människor köper upplägget. Det tydligaste användningsområdet idag är olika former av kundsupport som exempelvis leveransstatus eller svar på frågor om produkter. Men redan nu i USA kan du faktiskt beställa blommor hos 1-800-flowers.

 Under många år har Virtual/Augumented Reality varit en bubblande trend utan att riktigt ta fart. Det har funnits virtuella provrum men inte så mycket mer. Nu har vi fått se den första riktigt succéartade användningen av augumented reality i form av spelet Pokemon Go. Fortfarande saknar vi en kioskvältare inom e-handel. Flera företag, som till exempel IKEA, har använt augumented reality i sina appar men hittills har det genererat mer PR än användarvänlighet och affärer. Känner du att dessa trender är mer onåbara och onödiga? Får du inte en känsla av oändliga möjligheter? Jag vill då bara påminna dig om det jag skrev tidigare. Det kommer aldrig gå så långsamt som det gör idag.

 Den här texten är även publicerad i vår årliga rapport om konsumentbeteenden inom e-handel. Ladda gärna ner den för att förstå vilka krav framtidens konsumenter ställer.

New Call-to-action
Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer