business documents on office table with smart phone and digital tablet and graph financial diagram and man working in the background-672383-edited.jpeg

Tyvärr är det många startups som inte klarar sig igenom de första månaderna och åren. De faller på bristande finansiering, fel strategi, ett otillräckligt team och dålig timing bara för att nämna några orsaker.

Lyckligtvis finns det samtidigt massor av startups som kommer så långt att de vill skala upp sin verksamhet. Om du är en av dem som har en startup med tillväxtpotential gäller det att din verksamhet är förberedd för att växla upp.

Att skala upp din startup skiljer sig från uppstartfasen. De första stegen handlar om att fram din affärsplan, hitta rätt kunder, finansiera starten osv, medan tillväxtfasen handlar om att växa och samtidigt säkerställa att du kan klara större belastningar utan att det går ut över resultatet eller att du tappar intäkter och fokus.

Det krävs grundlig förberedelse – särskilt på följande fem områden:

1. Bli inte för stor för snabbt

Internationella studier från bland annat Inc.com visar att 74% av alla entreprenörer som misslyckas eftersom de skalar upp verksamheten för snabbt (”premature scaling”). För att undvika det behöver du se till att du har koll på att:

  • Dina kärnprodukter eller kärnerbjudande svarar till ett verkligt behov och ger nöjda kunder (market fit)
  • Du känner till vilka marknadsföringskanaler som ger bäst ROI (return of investment)
  • Du har de resurser som krävs

2. Automatisering, automatisering, automatisering

Vad kan du automatisera i dina olika processer så att du kan skala upp utan att det kräver extra arbetskraft eller pengar? Automatisering kan handla om allt från molnlagring till marknadsföring och bokföring.

3. Satsa på content marketing

Studier från bland annat Forbes.com visar att det är svårt att få effekt av både direktmarknadsföring och word-of-mouth i stor skala. Content marketing däremot lämpar sig bra – särskilt när du lyckas få viral spridning, så fokusera på detta område om du inte redan gör det.

4. Gör dig själv överflödig

Å ena sidan är du ovärderlig som kulturbärare i en startup. Å andra sidan är det din uppgift att göra dig själv enklare att undvara som en del i expansionen. Det kan kännas skräckinjagande att ta 2-4 veckors semester, men genom att inte göra det gör du ditt team en björntjänst. Ditt team behöver få se att de klarar sig bra utan att du är på kontoret hela tiden. En kultur är bara lyckad när den fungerar även när ledarna inte är där.

5. Anställ rätt personer

Högre upp nämnde jag automatisering som en nyckelfaktor. Lika viktigt är att anställa personer som kan hjälpa dig med allt du inte kan automatisera. I tillväxtfasen bör du anställa personer som utöver erfarenhet och know-how kan hantera olika typer av uppgifter, team och ansvarsområden.

 

Inte riktigt där ännu? Läs e-boken som hjälper dig på vägen mot att driva egen webbutik. Vi guidar dig till hur du startar företag, väljer e-handelsplattform, hittar rätt betallösning och hanterar lager och logistik. Ladda ner gratis:

La
Gästbloggare - Jonathan Løw

Gästbloggare - Jonathan Løw

Jonathan Løw är dansk serieentreprenör och medgrundare av företagen engodsag.dk och Sproutl – världens första penna som kan planeras och växa till örter. Han har startat 4 företag och därutöver varit anställd som chef på Bog & idé, samt investerare och startup-rådgivare i investeringsfonden Accelerace. Idag driver han Listen Louder där han håller föredrag och workshops om innovation och entreprenörskap.

Kommentarer