Blog_Nordic.png

För många är det snarare en nödvändighet än en möjlighet att sälja till andra länder. Genom att inte begränsa dig till Sverige kan du utöka din marknad till hela världen. Ett naturligt steg ut är ofta att börja med ett av våra grannländer, men skynda långsamt - även om vi liknar varandra kulturellt så finns det viktiga skillnader att tänka på. Här är tre råd för dig som vill sälja online Norge och Danmark.

1. Var tydlig med vad som gäller i din webbutik

De vanligaste anledningarna till att konsumenter avstår från utländska webbutiker handlar om osäkerhet. I Norge är det osäkerhet kring tull och moms som är den största avskräckaren, medan svenska och danska konsumenter väljer att inte handla i utländska butiker på grund av osäkerhet kring konsumenträttigheter, som till exempel vad som gäller kring returer och garantier. Därför är det extra viktigt att tala om för konsumenten precis vilka kostnader som tillkommer för frakt, hur de gör när de ångrat sig eller vill byta en vara, vad som händer om den går sönder och så vidare.

 

 DIBS_Value_Chain_Illustrations_6_RGB.png

 

2. Pris och utbud lockar konsumenter att e-handla utomlands

Det som lockar flest konsumenter att handla i utländska webbutiker är att det går att hitta lägre priser. Du som inte bara vill konkurera på priset kan istället dra nytta av den näst största anledningen att handla utomlands: att det finns mer att välja på och att det går att hitta produkter som inte finns att köpa i hemlandet. Undersök hur marknaden ser ut för just dina produkter i det land du vill börja sälja – kanske måste du anpassa ditt erbjudande för att utmärka dig.

 

 DIBS_Value_Chain_Illustrations_1_RGB.png

 

3. Med världen i handen - nordbor shoppar via mobilen

Precis som i Sverige shoppar norrmän och danskar gärna med sin mobiltelefon - ungefär hälften av alla konsumenter gör detta. Att många handlar via mobilen beror till stor del på bekvämlighet och att det helt enkelt var telefonen som var närmast. Att använda appar är också väldigt vanligt. I Danmark har fyra av tio konsumenter använt app när de e-handlat via sin mobiltelefon och i Norge är det så många som hälften.

Har du inte en app är det därför nödvändigt att anpassa webbutiken för olika skärmstolekar. Särskilt med tanke på att hela 47 procent av norrmännen och 36 procent av danskarna har avbrutit ett köp eftersom det helt enkelt blev för krångligt att använda en sajt som inte var anpassad för smartphone. 

 

Vill du veta mer om e-handel i Danmark, Norge och Sverige? Här kommer några lästips:

  • Så vill konsumenter i Norge och Danmark betala på nätet
  • Läs vår kostnadsfria e-bok som hjälper dig som vill sälja online till Norge och Danmark och belyser likheter och skillnader mellan länderna, de mest populära betalsätten och drivkrafter till att handla i utländska webbutiker
New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer