16.png

Här tittar vi lite närmare på ett företag som kan ge inspiration för att utveckla och öka den mobila försäljningen.

CBB Mobil A/S ägs av Telenor Group sedan 12 år tillbaka och säljer mobilabonnemang, mobilt bredband och mobiltelefoner. All försäljning kommer från e-handel eftersom företaget är helt internetbaserade. Därför är en av de viktigaste säljkanalerna just mobiltelefonen.

Ny design ökade konverteringen på den mobila sajten rejält 

En dryg fjärdedel, eller 25-30 procent, av CBB Mobils försäljning kommer från mobil e-handel, en andel som ökar ständigt. För att kunna möta konsumenterna där de är har företaget satsat på sin mobila sajt, bland annat genom att skräddarsy flera av de mobila elementen.

Det har dock haft sitt pris – genom egenutvecklade och unika lösningar har kostnaderna ökat för såväl underhåll, utförande, implementering och design - något som togs med i beräkningarna från början.

Allt är förstås inte kostnader – efter att ha lanserat ny design på hemsidan har konverteringsgraden ökat rejält och särskilt nöjda är de med den mobila sajten.

 

”Eftersom köp inom telekomindustrin är väldigt komplexa och personliga kan det vara svårt att uppnå hög konverteringsgrad, särskilt via mobilen. Så vi är väldigt nöjda. Och eftersom vi själva står för utvecklingen arbetar vi konstant med att optimera våra webbplatser, så det finns goda möjligheter att höja prestandan ytterligare.” – Rune Riera, Head of Online, CBB Mobil

 

Eftersom 44 procent av konsumenterna som handlar via smartphone gör det via app var vi nyfikna på CBB Mobils tankar, eftersom de för tillfället inte har någon. Vi vill inte lansera en app bara för att kunna säga att vi har en” resonerar Rune Riera och menar att det viktigaste är att appen faktiskt tillför någonting och ger köparen en upplevelse som inte går att få via den mobilanpassade sajten. Att det kan bli en app i framtiden är dock inte uteslutet.

Vad vi kan lära oss av CBB Mobils strategi för framgångsrik mobil e-handel

  • Skräddarsydda lösningar särskilt anpassade för mobil handel – med fina konverteringstal som resultat
  • Fundera över vad en eventuell app kan tillföra jämfört med vad som redan erbjuds via mobilanpassad sajt
  • Utveckling och optimering av sajten är ett kontinuerligt arbete. Det finns alltid någonting du kan förbättra!

 

Vill du veta mer om e-handel via mobilen? Läs vår kostnadsfria e-bok om den mobila e-handelns utveckling, konsumenternas drivkrafter till att handla mobilt och hur många som egentligen handlar via app.

New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer