Brand_Assets_Manager.png

Har du missat att Visa bytt logga? 

Troligen har du det. Visa själva säger att de annonserade bytet redan 12 juni förra året men det är mycket svårt att hitta någon information från den tidpunkten. Om jag tittar runt i e-handelssverige framgår det också att majoriteten ligger kvar med den gamla logotypen.

 

 

Nu har iallafall bankerna börjat skicka ut information om att det är dags att byta ut befintliga Visalogotyper. I slutet kommer ett viktigt tips på hur du automatiskt kan få nya logotyper när byte sker i framtiden.

Den nya loggan går tillbaka till Visas rötter - redan 1958 hade de blå-vit-guld-färgade kort. Visa grundades i Kalifornien och tanken är att den blå färgen representerar himlen och guldfärgen ska symbolisera Kaliforniens guldfärgade berg. Det dröjde ända fram till 1970 innan namnet Visa fanns utskrivet i det vita fältet mitt på kortet.

2006 bytte man ut blå- och guldfärgen och satte Visa mot en vit bakgrund och nu återkommer alltså den klassiska bakgrunden. Du ser den i bilden nedan.

Vi har nu skapat ett verktyg där du själv kan skapa olika kombinationer av betalningslogotyper, till exempel Visa, MasterCard och direktbetalningar. De är gjorda för att användas på bland annat förstasidan, produktsidan, i kassan eller i varukorgen.

Den stora fördelen med att använda vårt verktyg är att nästa gång någon byter sin logotyp kommer den uppdateras automatiskt av oss på DIBS. 

Instruktionerna för att använda vårt logotypverktyg hittar du här.

Logotyper för varukorg och kassa hittar du här.

Logotyper för förstasida eller produktsidor finns här.

Varför ska du visa dessa logotyper då? Det starkaste skälet är att det inger förtroende till dina kunder - det är en slags kvalitetsstämpel som åtminstone skiljer ut de sämsta som helt saknar möjligheter att få avtal för att ta emot kort. Det är också en konverteringshöjande service till kunderna.

När vi i undersökningen Svensk E-handel 2014 frågade konsumenterna vad orsaken var att de avbröt ett köp så svarade 34 % att rätt betalsätt saknades. Så se till att vara tydlig med vilka betalsätt du accepterar - helst redan på förstasidan men även genom hela köpflödet.

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer