14.png

Den mobila e-handeln har för första gången gått över hälften – nu har 51% av svenskarna handlat på nätet via smartphone eller surfplatta. Att allt fler handlar via mobilen ställer högre och högre krav på din webbutik. Det är inte längre bara de unga som använder mobiltelefon för att handla – även de äldre har har hoppat på tåget. 2016 såg vi den allra största ökningen av mobil e-handel i åldrarna 55-66 år – hela 17 procentenheter fler än året innan, även om det fortfarande är i de yngre åldrarna användningen är högst.

 

NEH_Mobilt_SE_graf_01.png

Andel som e-handlat med mobil eller surfplatta

 

Svenskarna har på allvar vant sig vid att handla via mobilen

Och om inte webbutiken inte fungerar väl för olika skärmstorlekar riskerar du att tappa omsättning. Över hälften uppger att de handlar via mobilen eftersom det var den som var närmast när de ville handla. Samtidigt är det hela 41 procent som har avbrutit köp eftersom sajten de ville handla på inte var mobilanpassad.

Ytterligare ett exempel på hur de mobila konsumenterna vill shoppa så friktionsfritt som möjligt är att 52 procent vill slippa lägga in sitt kortnummer när de handlar - en fjärdedel skulle till och med handla mer om de inte behövde skriva in sina kortuppgifter. Det visar hur viktigt det är att göra det enkelt för kunden att handla precis när de har lust - och det måste gå smidigt att genomföra köpet.

 

NEH_Mobilt_SE_graf_04.png Så många har avbrutit ett köp eftersom sajten inte var anpassad för smartphone. 2015 till vänster och 2016 till höger.

 

Kortbetalning är mest populärt - men fler betalsätt är på frammarsch

När det gäller betalningar har mönstret för både vilka betalsätt som används och föredras av flest sett liknande ut de senaste åren. Det sätt som är mest populärt för att betala via mobilen är kort, som föredras av 40 procent. Faktura och direktbetalning via internetbanken föredras av runt 20 procent.

Samtidigt ser vi allt fler betalsätt som är utvecklade med mobilen i fokus. Att Swish har slagit igenom är det ingen tvekan om – med en 96 procentig varumärkeskännedom har de etablerat sin plats på marknaden. Och med Swish Handel åter igång är det en spännande utveckling vi har framför oss.

Sammanfattningsvis är enkelhet är A och O när det gäller mobil e-handel – är inte sajten mobilanpassad eller om det är för krångligt att slutföra köpet finns det stor risk att konsumenten avbryter.

Läs vår intervju med CBB Mobil - ett riktigt proffs på mobil e-handel.

 

Vill du läsa mer om mobil e-handel och konsumentbeteende?  Läs vår kostnadsfria e-bok:

New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer