Image of businessman at airport looking at airplane taking off-327810-edited.jpeg

Om du läst vår e-handelsrapport de senaste åren, eller om du själv arbetar inom resebranschen är det tydligt att det skett en utveckling inom hur vi både köper resor och hur vi reser. Blickar vi tillbaka bara några år, kan nog många av oss känna igen sig i att ha köpt en klassisk charterresa till Kreta eller liknande. Men efterhand som resebranschen har utvecklats, är det idag inga konstigheter med att vilja skräddarsy sin egen resa – med ännu fler destinationer på vägen eller speciella aktiviteter.

 Nya krav på branschen

Utvecklingen ställer nya krav på reseföretagen, som behöver förnya sig och tänka kreativt. Idag ser vi både aktörer som lever på att sälja flygbiljetter i en extremt konkurrensutsatt marknad, och de som valt att satsa på mer nischade marknader som t.ex. grupp- eller träningsresor.

Tillväxtmöjligheter i en konkurrenspräglad marknad

Många företag i resebranschen glömmer bort merförsäljning när resan är köpt och betald. De flesta erbjuder självklart köp av platser, reseförsäkringar m.m. Men få verksamheter utnyttjar möjligheten för merförsäljning under själva resan – och det är här du hittar branschens mest förbisedda tillväxtpotential! 

Låt dina kunder betala medan de är på väg

Idag finns det ett flertal olika lösningar som gör det möjligt att erbjuda resenärer utflykter, uppgraderingar m.m. och låta dem betala på plats. En risker är då att kunderna säger nej för att de inte har kontanter på sig eller helt enkelt inte har tid. Men det finns flera olika sätt att låta kunderna betala medan de är på väg, bl.a. via sms eller länkar, som kunden kommer åt så länge de har internet på telefonen (vilket de flesta har även i utlandet nuförtiden). LinkPay är en lösning där du enkelt skapar en betallänk som kunden sedan får via mail direkt till sin mobil, dator eller surfplatta. 

 
Skräddarsy alternativ under resan

Det här alternativet är idealiskt för resebolag som vill ge sina kunder möjlighet att skräddarsy sin resa, även på ett hotell i Malaga utan tillgång till en dator eller en betalningsterminal. Säljer du t.ex. en båtutflykt till en paradis-ö, kan du också få betalt direkt, och dina kunder slipper krångla med bankdosor eller hitta en bankomat för att ta ut pengar - på så vis kan du säkra att båten är full innan den lämnar hamnen!

Vill du veta mer?
Kan det här vara lösningen på dina tillväxtplaner? DIBS erbjuder dig en lösning som varken kräver teknisk integration eller en webshop. Läs mer om betallösningen här!

 

Vill du få bättre koll på e-handelstrenderna och hur konsumentbeteende ser ut i Sverige? Ladda ner vår rapport om svensk e-handel för 2017 helt gratis!

Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2017 här
Amanda Ring

Amanda Ring

Jag jobbar som marknadsassistent på DIBS vid sidan om mina studier. Hör gärna av dig till mig på amanda.ring@dibs.se om du har några tankar eller funderingar!

Kommentarer