Image of male touching virtual icon of social network-691980-edited.jpeg

Att utöka från en fysisk butik till e-handel och starta webbutik innebär också en del förändringar, inte minst när det gäller marknadsföringen. På nätet har du verkligen chansen att introducera din webbutik för nya kunder, som inte känner till din butik sedan tidigare. Det finns flera olika verktyg och kanaler du kan använda för att komma igång med digital marknadsföring, här är grunderna du bör ha koll på:

Sociala medier

De största och viktigaste kanalerna att känna till är främst Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter och Snapchat. Med det sagt behöver du inte finnas överallt, det viktigaste är att du finns där dina kunder finns och förväntar sig att hitta dig. Förutom att likes, kommentarer och delningar sprider kännedomen om din webbutik kan du också annonsera via sociala medier och rikta in dig mot din definierade målgrupp. Du kan även göra samarbeten med sociala medie-profiler som är relevanta för din målgrupp, och som kommunicerar ut dina produkter i sina kanaler. Titta gärna på det här webinaret med sociala medie-proffset Sara Öhman som ger en bra introduktion till dig som vill komma igång med marknadsföring via sociala medier. 


Google AdWords

Google AdWords är de betalda annonserna du ser högst upp eller längst ner när du gör en sökning på Google. Du betalar Google för att dina annonser ska visas när potentiella kunder söker på ord som är relevanta för din butik och ditt sortiment. Tänk på att göra en analys av din målgrupp och deras sökbeteende för att vara effektiv och lönsam. Här kan det behövas lite mer teknisk kunskap, så var inte rädd för att ta hjälp utifrån.  Läs mer om AdWords här.

SEO

Sökmotorsoptimering, eller SEO är ett samlingsnamn för de metoder som används för att en hemsida (eller din webbutik) ska placeras högt i de organiska sökresultaten. Tänk på att du vill ha relevanta besökare till din webbutik, använd därför relevanta sökord när du skriver rubriker och skapar innehåll till shoppen. Gör en sökordsanalys för att veta på vad och hur dina kunder söker.  Här kan du läsa mer om SEO för e-handel.


Nyhetsbrev

Skapa nyhetsbrev! Se till att dina kunder enkelt kan anmäla sig till webbutikens nyhetsbrev på siten, locka med att kampanjer, erbjudanden och nyheter förmedlas i nyhetsbreven för att kunderna ska vilja anmäla sig. Genom nyhetsbrev har du en direktkanal till dina kunder, och får dessutom viktig data som visar vad som väcker intresse hos dina kunder och ger en fingervisning om hur du kan öka försäljningen. Det finns olika system du kan använda, Mailchimp har en gratisversion för upp till 5000 prenumeranter som passar dig med en mindre butik som vill komma igång.

Syns du inte, finns du inte...

...kan låta hårt, men är hur verkligheten ofta ser ut på nätet. Men det är aldrig för sent att börja nå ut via digitala kanaler, och behöver inte vara speciellt svårt heller om du gör din research noggrant. Kom igång idag och se utvecklingen direkt!

Det här är ett utdrag från DIBS e-bok som du kan ladda ner kostnadsfritt nedan. Vill du läsa mer om e-handel? Klicka här för att se alla DIBS-publikationer

Läs e-boken Från offline till online
Amanda Ring

Amanda Ring

Jag jobbar som marknadsassistent på DIBS vid sidan om mina studier. Hör gärna av dig till mig på amanda.ring@dibs.se om du har några tankar eller funderingar!

Kommentarer