Old chess clock-106867-edited.jpeg

Inför det nya året passade vi på att fråga våra kunder vilka deras största utmaningar är för att ta tempen på e-handeln just nu. För att få en så nyanserad bild som möjligt valde vi att inte ge några förvalda alternativ, men det visade sig ändå att många brottas med samma frågor. De vanligaste svaren tittar vi närmare på här.

5. Konvertering

”Jag är nöjd med min konvertering”. Sa ingen e-handlare någonsin. Att faktiskt få besökarna att handla i webbutiken är helt klart någonting många jobbar med. Som någon skrev så är att ”öka konverteringen till minsta möjliga kostnad” en bra sammanfattning på vad så många kämpar med. Konvertering handlar ju om att förvalta den trafik som kommer in till siten – och det gäller att titta på hela köpresan när man bestämmer vad en konvertering får kosta.

Tips till dig som vill förbättra din konvertering

Läs om hur du kan öka din konvertering genom att välja rätt när det kommer till betalningen i din webbutik.

 

 4. Etablera e-handel på nya marknader

På samma sätt som konkurrens från andra länder skapar huvudbry var det många som svarade att deras största utmaning är relaterad till att etablera sig och växa på nya marknader – med utmaningar som kommer därtill, som frakt och logistik, lagstiftning och att ta betalt internationellt. Är du nyfiken på hur andra e-handlare tänker kring e-handel över landsgränserna? Läs om Desenio som gjort internationell försäljning till sitt framgångsrecept.

Tips till dig som vill sälja till fler länder

Webinar: Så tar du din e-handel ut i världen (inspelat) med Max Riis Christensen från MakesYouLocal

 

3. Konkurrens (från utlandet)

Prispress, minskade marginaler på grund av konkurrens och ökande tryck från utländska aktörer är ett viktigt tema. På utlandsspåret nämndes både Wish med leveranser från Kina och tyska aktörer som tuffa konkurrenter. Wish är dessutom den utlänska nätbutik flest svenskar handlat från enligt vår rapport.

Tips till dig som kämpar mot tuffa konkurrenter

Satsa på att kommunicera med dina kunder där de är - här är ett inspelat webinar med Sara Öhman som fokuserar på sociala medier som säljkanal. Här finns även ett blogginlägg med insikter från svenskar som handlar från utländska webbplatser.

 

2. Marknadsföring

Varje gång vi frågar runt bland e-handlare vilka deras största utmaningar just nu är dyker frågor relaterade till marknadsföring upp. I år var svaren spridda – någon såg det som en utmaning att börja jobba med influencers, någon annan att hitta en som är trovärdig och lirar med det egna varumärket. Att öka antalet följare på sociala medier och att driva relevant trafik till hemsidan var också viktiga utmaningar.

Tips för dig som vill sticka ut i bruset

Se det intspelade webinaret Content marketing för e-handel med Christer Pettersson från Arvato

 

1. Tillväxt för e-handel

Om du sitter vid köksbordet om kvällarna och funderar på hur du ska kunna öka försäljningen för din e-handel är du inte ensam. Det absolut vanligaste svaret är direkt relaterat till tillväxt - att sälja mer i webbutiken, öka omsättningen och att växa. Nära relaterade svar handlade om lönsamhetsutmaningar som att ”minska sortimentsbredden, men samtidigt öka omsättningen”. 

Tips för dig som vill växa

 Se det här inspelade webinaret med Michael Wahlgren från Pineberry om hur du når nya kunder.

 

 

Nu har du en bild av de största teman dina branschkollegor brottas med – känner du igen dig? Om inte kommer några bubblare här:

  • GDPR-anpassning (se det här webinaret om du fortfarande är osäker på om du är redo)
  • Logistik – att hålla leveranstider, returhantering, att hitta lönsamhet och effektivitet i logistiken
  • Prioritering, att hinna med och att automatisera processer
  • Byta e-handelsplattform och tekniska utmaningar kopplade till IT-system och plattform
  • Rekrytering och att hitta rätt kompetens

 

 

Konsumentinsikter som hjälper dig öka omsättningen i din webbutik

Rapporten Svensk E-handel 2018 ger dig statistiken över vad som är viktigt för konsumenterna när de handlar på nätet - både i Sverige och utländska butiker. Läs den kostnadsfritt:

New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer