checkout blogg.pngE-handeln i Sverige växer varje år och omsätter i år 109,5 miljarder kronor – en tillväxt med 45% sedan 2013. Ändå är en av de vanligaste utmaningarna bland e-handlare att butiken har besökare, men i slutändan blir det ändå inte så många köp som det skulle kunna bli.

Här har vi samlat några av de viktigaste insikterna från vår rapport Svensk E-handel 2017 om hur du kan öka chanserna till fler genomförda köp genom att tänka till när det kommer till checkouten – webbutikens kassa. För det är faktiskt så att betalningen spelar en nyckelroll i om det kommer bli något köp eller inte.

Så gör du det enklare för dina kunder att betala

Fundera över varför dina kunder väljer att handla på nätet istället för att gå ut på stan och shoppa. Här finns det en superviktig anledning som vi alla som sysslar med e-handel på något sätt borde skriva på en post-it och sätta på datorskärmen:

”Mina kunder handlar på nätet för att det är enkelt och sparar tid”.

74% e-handlar nämligen av precis den anledningen. Det är därför alla förändringar du gör på din site borde vägas mot frågan ”Gör jag det enklare nu?”.  

För att det ska gå snabbt att handla är det dessutom smart att se över hur många steg (eller klick!) det tar att hitta en vara, lägga den i varukorgen, gå vidare till kassan, välja leverans- och betalsätt, skriva in sina uppgifter och betala. Om det dessutom finns ytterligare steg på vägen gäller det att göra dem så snabba det bara går. Vid varje steg på vägen finns det ju en risk att dina kunder tröttnar och kollar Facebook eller lagar middag istället.

Ett sätt att både göra det enklare och snabbare att handla är att spara dina kunders uppgifter så att de inte behöver skriva in dem varje gång de handlar:

  • 46 % av de svenska konsumenterna vill helst slippa skriva in sina kortuppgifter varje gång de handlar
  • 32 % har redan sparat sina kortuppgifter i en webbutik
  • 23 % säger att de skulle handla mer om de inte behövde skriva in kortuppgifter för varje köp

Om du redan erbjuder kortbetalning i din webbutik kan det därför vara värt att höra med din betalväxel om vilka möjligheter det finns att spara dina kunders kortuppgifter.

Hur vill dina kunder betala?

Den vanligaste anledningen till att konsumenter avbryter köp när de handlar på nätet är att de inte fick betala på det sätt de ville. Samtidigt kan det bli både dyrt och jobbigt att hantera alltför många betalsätt på en gång.  Det gäller att välja smart – så att du täcker in så många konsumenter som möjligt utan att det blir för krångligt.

neh avbrutet köp.png

Men hur många betalsätt behövs de flesta kunderna ska bli nöjda? Det beror förstås på flera saker. Din målgrupp är en sådan sak, eftersom olika kundgrupper vill betala på olika sätt. Till exempel kan vi se att äldre konsumenter allra helst betalar på nätet med faktura, medan yngre framförallt vill betala med kort.

Om du bara ska välja ett betalsätt så är kortbetalning det säkraste valet – 8 av 10 konsumenter har betalat med kort på nätet och 35% har det som favorit. Näst på tur kommer faktura, som nästan hälften av konsumenterna har betalat med – och en femtedel väljer det framför andra betalsätt.

En bra kombo är förstås att erbjuda både kort och faktura, som kommer på första och andra plats både när det gäller popularitet och användning. Tillsammans föredras de av 60% av alla konsumenter. Och som bonus täcker du in alltifrån de yngsta till de äldsta åldersgrupperna.

 

Sammanfattning:

Om du har scrollat ned hit direkt utan att läsa texten innan finns det två saker du behöver komma ihåg:

  1. Den vanligaste anledningen till att konsumenter avbryter köp är att de inte fick betala som de vill – genom att erbjuda flera betalsätt ökar du chansen till fler genomförda köp
  2. Den främsta anledningen till att handla på nätet är att det är enkelt och sparar tid. Ett sätt att göra det både snabbare och enklare för dina kunder är att spara deras uppgifter så att de kan handla snabbare vid kommande köp.

 

All data kommer från rapporten Svensk E-handel 2017 som baseras på intervjuer med 7000 konsumenter i Sverige och Norden. Där hittar du även branschspecifik information, case och en massa e-handelstips.

 

New Call-to-action
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadskoordinator på DIBS. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer