DIBS_Blog_Ehandelsskola_2.png

Kom igång med digital marknadsföring

Tänk dig att du har en splitterny webbutik där du säljer de smartaste produkterna. Men ändå säljer du ingenting. För konsumenterna vet inte att du finns.

För de allra flesta tar det tid att bygga upp en kundbas och för att komma igång gäller det att ha koll på sin digitala synlighet. Vi har tagit hjälp av en riktig expert som berättar hur du börjar.

DIBS E-handelsskola ger dig som är ny inom e-handel tips och råd för att komma igång med att gå från affärsidé till lönsam e-handel. I den här delen kommer tipsen från Robin Pettersons som föreläste på förra årets e-handelsskola. Robin har lång erfarenhet inom området och var bland annat med och grundade Adwordsbyrån Teveo. 

Enligt Robin är det viktigt att ha några grundförutsättningar på plats innan du sätter igång med att skapa digitala kampanjer och annonser.

glyphicons-75-cup@2x.png Mål och vision

Skriv ner vilka långsiktiga mål du har och visionen för din verksamhet – ska du vara bäst, störst eller smartast? När du har det klart för dig gäller det att matcha med den budget du har. Förmodligen kommer det finnas ett glapp mellan din budget och vad som krävs för att uppnå din vision om att vara bäst i början, så då gäller det verkligen att få ut så mycket som möjligt av varje spenderad krona. Så att du kan återinvestera och växa.

glyphicons-25-parents@2x.png Målgrupp

Ta reda på vilka målgrupper du har och lär känna dem. Försök vara så precis som möjligt och beskriv dina tilltänkta kunder för sig själv. För att lyckas med din digitala marknadsföring behöver du veta vilka digitala kanaler de använder och när på dygnet. Det här är viktigt för att du ska kunna vara relevant i ditt budskap och nå ut till de personer som verkligen är intresserade av dina produkter.

glyphicons-21-home@2x.png Plattform

Välj en plattform som tillåter en bra SEO-struktur och har kopplingar till Google Analytics. Här kan du läsa mer om vad som är bra att tänka på när du väljer plattform.

glyphicons-28-search@2x.png Webbanalys

Implementera Google Analytics och sätt dig in i hur det fungerar. I Google Analytics kan du bland annat se statistik på vilka sidor dina besökare använder och hur många unika besökare du har. Du behöver inte vara någon expert om du anlitar en webbyrå för att hjälpa dig, men utan kunskaper kan du inte ställa krav eller se vilken effekt du får av dina satsningar.

glyphicons-38-coins@2x.png Spåra pengarna

Be plattformsägaren eller webbyrån att implementera e-handelsspårning så att du kan följa effekten av dina aktiviteter i digitala kanaler. Om du har formulär för till exempel nyhetsbrev och vill se var anmälningarna kommer ifrån kan du även implementera eventspårning.

När du nu har formulerat mål och vision, lärt känna din målgrupp och satt upp e-handelsspårning är du redo för att komma igång med din digitala marknadsföring. Låt Adwords bli det första steget.

glyphicons-371-globe-af@2x.png Adwords

När du söker efter någonting på Google kan du se att det står ”annons” under de första träffarna. Det är Adwordsannonser som är skapade i Google Adwords. Annonserna är baserade på sökord som du själv väljer utifrån exempelvis dina produkter. Det finns dock ett enkelt sätt att börja om du inte har så mycket tid - sätt upp en DSA-kampanj. DSA står för Dynamic Search Ads, eller dynamisk sökordskampanj. Då läser Google själv av din sajt och skapar annonser utifrån ditt sortiment, så att du inte behöver lägga så mycket tid eller manuellt arbete.

Robin beräknar att det tar ungefär en timme att sätta upp kampanjen, så även om du anlitar en webbyrå för att göra det åt dig blir det inte särskilt dyrt. Du väljer sedan själv hur mycket pengar du vill spendera på dina annonser genom att sätta upp en maxbudget - och du betalar bara när någon klickar på en annons.

För att komma igång skapar du först ett konto på www.adwords.google.com och sedan kan du sätta upp din första kampanj.

 

Sugen på att starta en egen webbutik? Läs vår kostnadsfria e-bok som hjälper dig komma igång:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer