DIBS_Blog_Ehandelsskola_3.png

Att öka konverteringen i din webbutik innebär att du får fler genomförda köp utan att antalet besökare ökar. Mer försäljning utan att du behöver lägga pengar på annonsering för att få in mer trafik helt enkelt. Men hur lyckas man med det då?


Det är faktiskt inte så knepigt att komma igång.

Marie Horneman jobbar på Conversionista som teamlead och projektledare. Under DIBS E-handelsskola 2016 och 2017 delade hon konkreta och enkla exempel som du kan applicera direkt i din webbutik. Här är några av grunderna.

Vad är då konvertering?

Att få dina besökare att göra det du vill, säger Marie. Men kom ihåg att det är människor du har att göra med. Med egna viljor, annat som pockar på uppmärksamhet och begränsat med tid, så för att få besökarna att göra det du vill krävs att du erbjuder någonting de verkligen vill ha. Konvertering sker när dina och besökarens mål möts. Det kallar Conversionista konverteringens första lag.

Hur möter jag mina besökares mål?

Om din ambition är att alla som kommer in på din site ska konvertera kommer du bli besviken. De kan ha hamnat hos dig av misstag, inte vara redo att köpa, vara för stressade, eller bara inte vara på humör. Se därför flödet som en tratt – en funnel. Av alla som kommer in är det några få som konverterar och ditt jobb är att öka det där antalet som kommer ut ur tratten – de som konverterar.

Delmål ger överblick

Genom att dela upp ditt kundflöde, din funnel, i flera steg kan du enklare hjälpa och leda besökaren framåt. Och genom att mäta varje enskilt steg i din funnel kan du också förstå var saker går fel, dvs var du tappar dina besökare. Det första steget och delmålet i din funnel, är att du vill att besökaren ska stanna på siten och inte lämna med en gång. Här kan du få tips på hur du kan mäta och dela upp kundflödet för en e-handelssite.


Det finns sex frågor som man kan använda som ramverk och som besökare ställer sig när de besöker en site första gången. Kan du ge besökarna svar på dessa frågor och guida dem framåt så har du stora möjligheter att motivera och påverka deras beteende. De sex frågorna är:

  1. Har jag kommit till rätt ställe?
  2. Kan jag lita på dom här?
  3. What’s in it for me?
  4. Vad kan jag göra nu?
  5. Hur svårt kommer det att bli?
  6. Är det här rätt val för mig?

Hur börjar jag?

Här är tre saker du kan göra direkt om du vill börja jobba med konvertering:

1. Sätt upp tydliga mål – vad är det du vill att dina besökare ska göra?

2. Bryt upp vägen till slutmålet i delmål och försök göra det så enkelt som möjligt att slutföra målen genom att svara på besökarens frågor: Var har jag kommit? Kan jag lita på den här butiken? Hur hittar jag det jag letar efter? - och så vidare fram till slutmålet är uppnått.

3. Testa och mät – det finns inget magiskt recept för fantastisk konvertering, utan det handlar om att testa och se vad som fungerar utifrån just dina förutsättningar. Ta reda på vad besökarna gör på din site – och när de lämnar. När du vet det har du plötsligt fått fram din första möjlighet till ökad konvertering.

 

Vill du veta mer om att starta e-handel? Vår kostnadsfria e-bok hjälper dig på vägen:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer