DIBS_Blog_Ehandelsskola_1.png

Att bestämma plattform för din blivande webbutik är ett av de viktigaste valen du kommer göra i början av din e-handelskarriär. Här får du tips som kan hjälpa dig att komma fram till vad som passar bäst för just dina behov.

Under DIBS E-handelsskola förra året tipsade Katrin Lundgren om vad som är viktigt att tänka på för att välja rätt e-handelsplattform – här kan du läsa om några av hennes tips. Katrin är en riktig expert på området – efter att ha byggt sin egen plattform till sin första webbutik fick hon förfrågningar om att skapa även åt andra och driver nu Kodmyran sedan flera år tillbaka. 

Open Source, hyr- eller köplösning?

Det finns olika alternativ när du ska välja vilken typ av plattform du vill ha. Du kan hyra, köpa eller använda Open Source, öppen källkod som är gratis. Många hyr- och köplösningar använder också Open Source. Ytterligare ett alternativ är att utveckla en helt egen lösning från grunden, något som Katrin inte rekommenderar om du är ny på området. För dig som inte vill utveckla själv kommer här några saker att tänka på när du tittar på olika alternativ.

Designen är inte allt

Frontend är den del av din webbutik som kunden ser, designen. Hur den ser ut och är uppbyggd är förstås superviktigt, men det gäller att förstå att det som syns utåt bara är halva butiken. Minst lika viktigt är det som inte syns, men som du kommer jobba i varje dag – backend. Design är heller inte samma sak som att det ska se snyggt ut, säger Katrin, utan snarare bör du i första hand fokusera på användarvänlighet, att det är lätt att hitta det man söker och att det går snabbt och enkelt att betala.

När det gäller backend, eller administrationsgränssnittet, ska det vara enkelt att använda. Men vad betyder det då? En bra huvudregel är att du vill ha få klick för att kunna klara den dagliga verksamheten så att du behöver lägga så lite tid som möjligt på varje order. När du har någon enstaka order per dag gör det ingenting om det tar 20 klick för att få ut en plocklista, men när du nått upp till 400 beställningar om dagen är det en omöjlighet.

Tänk på framtiden – välj en plattform du kan växa med 

Just det att många väljer en plattform som fungerar bra så länge man bara har ett par order om dagen, men som inte alls är byggda för att klara ökande kundvolym är ett misstag Katrin sett många gånger. Försäkra dig därför att det finns kopplingar till system du kommer behöva från starten, till exempel Google Analytics och olika affärssystem, men undersök även om plattformsleverantören kan göra kundanpassningar på beställning, eller om det finns tillgång till väldokumenterat och heltäckande API så att du kan göra egna kopplingar om det skulle behövas.

Enligt Katrin tar det mellan en och tre månader att byta plattform, eftersom det ofta är tidskrävande att flytta över alla produkter och samtidigt skapa en butik efter dina nya behov, så för att göra det så enkelt för dig som möjligt bör du tänka lite framåt. Dock är det oftast dyrare ju fler funktioner du har tillgång till, så försök vara realistisk och fundera på vad du kan prioritera bort och vad du bara måste ha.

Checklista när du ska välja plattform

  • Fundera över dina behov – nu och i framtiden
  • Vad får det kosta?
  • Utifrån budget och behov – vad måste jag ha och vad kan du prioritera bort?
  • Testa demobutiker så att du vet vad du köper
  • Testa supporten så att du kan vara säker på att snabbt kan få hjälp och svar på frågor
  • Ta referenser från andra som använder plattformen, men utgå hela tiden från dina behov
  • Prata med e-handlare, läs på forum, i Facebookgrupper och ställ alla frågor du kan komma på!

Vill du veta mer om att starta e-handel? Vår kostnadsfria e-bok hjälper dig på vägen:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadskoordinator på DIBS. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer