bot.png

 

Just nu är botar* en av de stora framtidstrenderna inom e-handel och det finns ett nytt samlingsbegrepp för just botar och e-handel - Conversional Commerce. Trenden bygger bland annat på det faktum att meddelandeappar har gått om sociala medieappar under 2015.

 

 

mavssn.png

 

Dessutom har teknikutvecklingen nu gjort det möjligt att ge botarna högre funktionalitet (eller ”intelligens). Även rösttjänster som Apples Siri och Amazon Alexa ingår i begreppet.

Redan idag kan du i USA beställa en Uber, beställa blommor från 1-800-flowers eller spåra din leverans från Everlane direkt i din messengerapp genom att chatta med en bot. Det var när Facebook införde möjligheten att betala direkt i Messenger som användningen av botar började ta fart i västvärlden. I Kina och Japan har botar funnits en längre tid.

Än så finns det inte stöd för betalningar i Messenger här i Norden men så snart det kommer kommer du få se ett antal handelsföretag som hakar på. Användningsområdet är stort men den stora frågan är hur redo vi konsumenter är. Dessutom utvecklas mycket av den artificiella intelligensen på det engelska språket, vilket kan göra att det dröjer innan kvaliteten på de svenska botarna blir lika bra som i USA. Det är enkelt att jämföra med Google som har mycket lättare att förstå engelska och därmed ger en mycket bättre service.

 

*Botar är en programvara som automatiserar vissa uppgifter. Just chatbotar simulerar ett samtal för att ge service.

 

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer