cupo.jpg

 

Häromdagen blev jag intervjuad av Lukas Ohlsson på Cuponation för en bloggpost där även Jonni Harrius, Delivery Manager på Ateles svarar på samma frågor. Hela bloggposten hittar du här. Så här svarade jag på Lukas frågor:

 Vilka trender har tagit form inom e-handeln 2015 nu när det har gått ett halvår?

- De mobila betalningarna kommer starkt nu. I Danmark har Danske Banks lösning MobilePay gjort stor succé. Över 2 miljoner danskar använder Mobilepay för att föra över pengar mellan privatpersoner, betala i fysisk butik och sedan några månader även för att handla på nätet. I Sverige kommer Swish att lansera sin lösning för e-handel under hösten. Succén för Swish bara fortsätter – bara under april tillkom över 240.000 nya användare.

-Under de närmaste månaderna lanserar dessutom de svenska bankerna en tjänst som heterMasterPass. När konsumenterna handlar med MasterPass på nätet behöver de bara logga in med Mobilt BankID och trycka OK. Eftersom kortnummer och leveransadresser lagras i tjänsten blir det enklare att betala på nätet.

Finns det utmaningar gällande den internationella konkurrensen och kommer fler svenska e-handlare att börja sälja utomlands? 

- Över 40% av de svenska konsumenterna handlar utomlands. Troligen är det mer eftersom det ibland kan vara svårt att som köpare uppfatta om webbbutiken är svensk eller inte. De överlägset största skälen till att man handlar utomlands är att varan inte finns i Sverige eller att priset är lägre. Vi kommer sannolikt se att den internationella konkurrensen blir mycket tuffare under det närmaste året. Speciellt när det gäller ”Ullaredsaktörer” från Asien som säljer extremt billiga produkter. Här finns det några saker som svenska webbutiker kan bli bättre på för att stå sig i konkurrensen. Det viktigaste är att skilja ut sig från mängden, till exempel genom att vara experten på sitt produktområde eller ha en stark kommunikation med sina kunder på sociala medier.

- För den som vill expandera till nya marknader bör man i första hand titta på marknader som inte är totalt överhettade. Tyskland och Storbritannien försvinner då direkt. Nederländerna och Norge är marknader som fortfarande har relativt låga kostnader för att skaffa nya kunder och konsumenterna beter sig någotsånär lika som svenskar.

Har vi kunnat se utmaningar gällande shoppingupplevelser i olika kanaler, så kallad omnichannel retailing (alltså att man får samma upplevelser på webben, mobilen och i butikerna)?

- I Sverige kämpar många retailers fortfarande med att lägga till nya kanaler som till exempel mobil e-handel. Till och med en superjätte som H&M har ännu inte kommit så långt att du kan hämta varan du köpt på nätet i deras butiker trots att de är väldigt duktiga på e-handel. Det är svårt att genomföra en hel omnikanalsstrategi och det kostar mycket pengar. Samtidigt förväntar sig konsumenter idag att ditt varumärke ska erbjuda samma service, oavsett om köpet sker på nätet eller i fysisk butik. I slutändan är problemet att det för kunden är helt självklart att kunna köpa en vara på nätet med valmöjligheten att gå in i butiken och byta eller lämna tillbaka den. Klarar du inte det lever du inte upp till kundens förväntningar. Konsumenterna ligger alltså milslångt före det som de flesta retailkedjor klarar av att leverera i omnikanalsservice. 

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer