sprrat_av_polis.jpg

 

Många e-handelsbutiker är irriterade över att Polisen ofta lägger ned förundersökningen för att de inte kan styrka brott vid bedrägerier. Jag ringde kriminalinspektör Lars Minnedal  som är brottsförebyggare på bedrägeriroteln i Stockholm.

 Vilka är de vanligaste bedrägerierna inom e-handeln?

"Framförallt är det på köp- och säljsiterna som bedrägerierna sker."

Många e-butiker har uppfattningen att det är meningslöst att anmäla bedrägerier eftersom anmälningarna inte resulterar i något. Delar du den uppfattningen?

"Det är oerhört svårt att binda någon till den här typen av brott. När brottet begås sitter bedragaren i lugn och ro och kan genomföra sina köp. Även om han skulle sitta hemma med sin egen IP-adress - vilket är ovanligt - så innebär det inte att det går att binda någon till brottet. Polisen måste kunna leda i bevis att det var just bedragaren som genomförde köpet. Det är i princip omöjligt med dagens lagstiftning. När varan ska hämtas ut är det ofta med en falsk legitimation som köpts billigt på nätet. Dessa är långt ifrån perfekta men räcker för att lura personalen på utlämningsställena. Det är inte särskilt vanligt med kameraövervakning heller. Om det skedde samma legitimationskontroll som på banken skulle en stor del av brotten inte kunna utföras."

Vad kan göras för att förebygga den här typen av brott?

"Inom Polisen borde vi ha en ökad samordning för att se till att alla landets 21 polisdistrikt har samma förutsättningar. Som e-handelsbutik måste man vara uppmärksam på när det kommer många ordrar med lika innehåll. Normalt brakar bedrägerierna loss under kort tid för att sedan upphöra när bedragaren går vidare. Att använda 3D Secure är en självklarhet förstås. På lång sikt behöver lagstiftningen ändras men det är inget som kommer ske snabbt. Vi skulle även behöva ett ännu bättre samarbete med bankerna för att kunna stänga konton för identifierade gärningsmän."

Jag rekommenderar dig som säljer attraktiva eller lättomsatta varor/tjänster att använda dig av någon av de antifraudlösningar som finns hos de flesta betalväxlar. Vi på DIBS jobbar med flera metoder och någon av dem brukar hjälpa!

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer