Businesswoman sitting at her desk navigating the internet on a laptop computer using the trackpad, over the shoulder view of the blank screen-108410-edited.jpeg

Kundomdömen är hetare än någonsin.  Det finns flera tjänster vars syfte är att hjälpa webbutiker att sälja mer med hjälp av kundomdömen. Tanken är förstås att en ny kund ska känna förtroende för en webbutik med bra omdöme. Och om din webbutik får sämre omdömen är det lättare att förstå vad dina kunder tycker du ska fixa till.


Storebadge.com
är en av de senast tillkomna tjänsterna och vi har pratat med grundaren och vd:n Johan Frykendahl.

Hur viktigt tycker du att det är med kundomdömen?

Det är väldigt viktigt med tanke på att allt fler använder kundomdömen i allt större utsträckning under sin köpprocess. Ett flertal undersökningar visar att konsumenter läser fler omdömen för varje år inför ett köp och att konsumenter har en hög tilltro till kundomdömen. I Sverige vill 6 av 10 konsumenter kunna läsa omdömen på sajten där de handlar, det är en siffra jag tror kommer växa de kommande åren.

Tänk dig att en kund gör research inför ett köp och väljer mellan webbutiker. Om en av dessa återförsäljare har omdömen och den andra inte är risken stor att den som saknar omdömen väljs bort.

Varför bör e-handlare ha kundomdömen?

Den främsta orsaken till att kundomdömen är viktig inom e-handel är att köparen och säljaren inte möts fysiskt.

Kundomdömen bidrar då till att ge köparen värdefull information som är avgörande för att köpet skall bli av. Omdömena kanske bekräftar att du levererar snabbt eller att returer fungerar smidigt. Omdömena kan alltså används för att svara på frågor som kunden avser är viktiga inför ett köpbeslut.

Värt att tänka på att du som är handlare förr eller senare kommer få återkoppling från kunder vare sig du arbetar aktivt med kundomdömen eller inte. Denna feedback kan exempelvis hamna på forum och sociala medier vilket gör det svårt att få en tydlig bild.

Dessutom är det i hög grad besvikna kunder som tar sig tiden att dela med sig av sina erfarenheter. Genom att aktivt samla in omdömen kan man som handlare få full koll på vad som sägs och det ger också en mer rättvis bild eftersom alla kunder tillfrågas.

Många webbutiker är oroliga för att publicera negativa omdömen. Vad vill du ge för råd?

Det är väldigt vanligt att känna så men egentligen är det inget att vara orolig för. Generellt är 80 % av omdömena som webbutikerna får av positiv karaktär. Att få ett negativt omdöme då och då är fullt naturligt och även viktigt för trovärdigheten. Man kan säga att de negativa omdömena stärker de positiva eftersom de bekräftar att det verkligen är en äkta bild av vad kunderna tycker.

Negativa omdömen är också ett utmärkt tillfälle att visa att det finns någon bakom hemsidan. Genom att svara kunden öppet och transparent marknadsför man sig som ett seriöst och kundvänligt företag.

Amazon stämmer just nu personer som fuskat med omdömen - hur kan ni säkerställa att alla omdömen är från riktiga kunder?

Att kunderna lita på de omdömen som finns att läsa är A och O, saknas den tilliten är omdömena inte mycket värda. Det är just här vi kommer in och garanterar att de omdömen som finns att läsa verkligen är lämnade av riktiga kunder.

Att själv samla in och publicera omdömen från sina kunder är nog något som alla e-handlare skulle klara. Men det ger också ett trovärdighetsproblem så just denna fråga är vårt existensberättigande.

På storebadge.com publiceras alltid omdömen under kundens eget namn, omdömen får inte tas bort hursomhelst och omdömet ska vara skrivet av en riktig kund. 

När en webbutik ska välja en tjänst för kundomdömen – vad ska man tänka på?

  • Om du säljer på flera marknader försök hitta en tjänst som är lokalanpassad och som fungera på alla dina marknader.
  • Se till att det är enkelt för konsumenten att ge omdömen. Undvik lösningar där konsumenten behöver registrera sig för att lämna ett omdöme.
  • Försök att få testa tjänsten innan du köper och kontrollera att du inte binder upp dig i årslånga avtal.

Vill du få bättre koll på svenska e-handelskonsumenter? Hämta vår rapport från 2017 om svenskars köpvanor online. 

Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2017 här
Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer