Blog_image_01.png

 Vi pratar mycket om mobila betalningar i Sverige, men varför kan man undra? E-handeln representerar cirka 6% av den totala handeln och mobila betalningar i Sverige är än så länge begränsad till cirka 2% (år 2013). I detta inlägg riktar vi blicken mot Kenya, landet som har kommit överlägset längst med mobila betalningar.

Där bor 44 miljoner människor i Kenya och den mobila penetrationen är 77% vilket motsvarar 30 miljoner mobila användare(not 2), jämförelsetalet för den mobila penetrationen i Sverige är 150%.

BNP per invånare i Kenya är runt 1600$ per år, och med ett nypris på 500$ är en dator en uppnåelig lyx för merparten av Kenyas befolkning. En mobil telefon går däremot att få tag på och det är en viktig del av framgångssagan M-Pesa.

M står för mobile, Pesa är Swahilli och betyder pengar, alltså Mobila Pengar. M-Pesa är utvecklad av mobiloperatören Vodafone och kommersiellt lanserad av Vodafones dotterbolag Safarikom i Kenya. Sedan lanseringen 2007 har M-Pesa numera cirka 16 miljoner registrerade användare(not 4).

I en rapport publicerad av Världsbanken 20105 anges tre primära skäll till M-Pesas framgångar.

1) Existerande förhållande som är specifika för Kenya. T.ex. många invånare har råd med en mobil telefon, men få har en dator eller ens ett konto i banken
2) Intuitivt gränssnitt som togs väl emot av många användare under kort tid
3) Försäljning via ett heltäckande nät av 17.000 M-Pesa agenter

Hur fungerar M-pesa?

Du som användare behöver ta kontakt med ett av M-Pesas 17.000 försäljningsställen. M-Pesa täckningen i landet är massiv och antalet försäljningsställen är fem gångar flera än alla banker, postkontor och bankomater tillsammans.

Användaren får ett individuellt M-Pesa konto kopplat till telefonnumret. Du har sedan tillgång till kontot via din telefon och M-Pesa finns som en applikation på ditt SIM kort. Användaren byter ”riktiga pengar” emot digital kredit på kontot och sedan är det fritt fram att ta emot/skicka pengar, betala räkningar eller köpa mobil taltid. Alla transaktioner genomförs i realtid, via sms och beloppsgränsen är 500$. I motsats till en del svenska lösningar, går det även bra att föra över pengar till privatpersoner utan ett M-Pesa konto.

M-pesa är en fantastisk och internationellt prisad framgångsaga. En numera väletablerad plattform för mobila betalningar med ett intuitivt och enkelt gränssnitt, det kombinerad med tillgängligheten har gjort att genomsnittskenyanen kan göra allt med en enkel mobil, som vi i västvärlden ännu inte förmår trots överlägsen teknisk infrastruktur.

Vill du veta mera om M-Pesa så finns en 27 sidors läsvärt rapport från Världsbanken här.  

Mobila betalningar i Sverige? Vilken lösning blir ”standard” och vem får först med sig massorna; Wywallet, Swish, Bart, eller kanske Paypass? Vad tror du och varför tror du så?

Källor:
1) DIBS Ehandelsindex
2) http://www.biztechafrica.com/article/kenya-mobile-penetration-passes-77/5133/
3) http://www.teliasonera.com/sv/om-oss/marknader-och-varumarken/sverige/
4) http://www.safaricom.co.ke/mpesa_timeline/timeline.html

New Call-to-action
Henrik Hansen

Henrik Hansen

Henrik Hansen heter jag. 41 årig dansk fd. försäljningschef på DIBS. Numera jobbar jag med digital marknadsföring och med ansvaret för Norden på bolaget Bonial. De senaste 12 åren har jag haft min bas i Stockholm. Numera bor jag med familjen i Barcelona.

Kommentarer