21_Rea.png 

Med Black Friday i ryggen är det dags att börja fundera över mellandagsrean. Vi har tidigare tipsat om hur man förbereder sin webbutik för Black Friday och gav då rådet att det gäller att haka på eftersom dina viktigaste konkurrenter förmodligen är det. Gäller det mellandagsrea också? Kanske, men här kommer några saker som kan vara värda att tänka lite extra på innan du börjar:

 glyphicons-28-search@2x.png 1. Varför ska du ha rea?

Den första frågan du måste ställa dig är Varför? och sedan Varför inte?. Är syftet att bli av med ett dyrt lager eller att driva mer trafik till sajten som kan ge mer försäljning i framtiden? I första avsnittet av DIBS E-handelsskola pratar Fredrik Hammarkvist, grundare av Grandshoes, om just detta. Ett grundtips är att inte köpa in stora lager i syfte att rea ut det första du gör.

 

glyphicons-351-shopping-bag@2x.png 2. Hur mycket måste du sälja?

Se till att ha klart för dig exakt hur mycket mer du behöver sälja när du sänker priset jämfört med ditt ordinarie pris. Till exempel kräver en rabatt på 25% att du ökar försäljningsvolymen med 100% för att inte tappa pengar – men bli inte avskräckt, det kan finnas bra skäl till att ha rea även om du inte kommer upp i den där ökningen.

Ett sådant skäl är att reasugna kunder som shoppar i din webbutik ger goda möjligheter att öka din kundbas även när du inte har rea. Det viktigaste är att ha klart för sig innan varför du ska sänka priserna så att du är beredd på olika utgångar. Fredrik Hammarqvist har gjort en rea-kalkyl som kan hjälpa till med just detta. Titta på Fredriks föreläsning och hur han gör sin rea-kalkyl här.

 

glyphicons-245-conversation@2x.png 3. Vad betyder det för ditt varumärke?

Är det din första rea har det förmodligen ingen betydelse, men över tid blir ditt rea-mönster viktigt för hur ditt varumärke kommer uppfattas. Ett exempel jag ofta hör är att det ”alltid är rea på Hemtex”. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, har konsumenterna fått intrycket av att du ständigt har rea är det svårt att bli av med den stämpeln. Det kan vara värt att prova att vara lite oförutsägbar, för om dina kunder förväntar sig att du har rea vid samma tidpunkter varje år finns risken att en del väntar in nästa period och du kan missa en del försäljning till ordinarie pris. Läs mer om rea och varumärke i denna artikel från Privata Affärer, som visserligen har några år på nacken och diskuterar rea i fysiska butiker, men mycket går att översätta till webbutik.  

 

glyphicons-209-cart-in@2x.png 4. Ta igen med merförsäljning

När jag köper kaffe får jag titt som tätt frågan om jag vill lägga till några kronor för en stor kaffe istället. På ett ställe fanns det till och med en skylt där det stod någonting som ”Glömde jag att fråga om du ville ha en stor kaffe? Då får du den gratis!”. Använd merförsäljning som ett sätt att ta ikapp den där volymökningen du behöver när du har rea.

Tänk på att kunden ska uppleva det som ett enda köpflöde, så det gäller att hitta naturliga vägar. Har du en webbyrå kan de hjälpa dig att se över vilka möjligheter du har. Lär mer om merförsäljning i detta inlägg från Huffington Post.

 

glyphicons-210-cart-out@2x.png 5. Returregler (ännu mer) nödvändiga under rea

26% av svenskarna har avbrutit ett köp på grund av otydliga villkor, som leverans- och returvillkor. De där 26 procenten som faller bort kan du alltså vända till handlande kunder bara genom att vara tydlig med vad som gäller.

Det här är alltid viktigt, men särskilt när du har rea eftersom vissa väljer att ha kortare tid för öppet köp och byte på nedsatta varor. Är du en av dem är det viktigt att du berättar det för dina kunder så slipper du både arga mail och telefonsamtal och minskar osäkerheten, vilket kan leda till fler genomförda köp. Självklart gäller det här leveransvillkor också. Behöver du en dag extra för att hinna packa och leverera varor när det är många som handlar? Säg det till kunderna!

 

Läs mer om varför konsumenter väljer att avbryta köp på nätet i Svensk E-handel 2016. Ladda ner gratis här:

Ladda ner svensk e-handel 2016

 

Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer