designer hand working with  digital tablet and laptop and notebook stack and eye glass on wooden desk in office-003548-edited.jpeg

När vi frågar våra kunder vad de önskar att de hade vetat innan de startade e-handel är svaren förvånansvärt lika. Vi har satt ihop en lista med de vanligaste svaren så att du som just öppnat din första webshop eller som drömmer om att komma igång slipper göra nybörjarmisstag.

1. Pengarna måste komma någonstans ifrån

Pengar rullar in som de ska... eller vadå? 

Hur du än gör tar det lite tid innan din webbutik går med vinst och då gäller det att ha en finansieringsplan. Gör en budget där du uppskattar kostnader för att komma igång och fundera över hur de dagliga utgifterna ska täckas innan butiken blir lönsam. Dessutom behöver förstås du själv leva på någonting. Till exempel kan det vara idé att fundera över om du behöver ha ett annat jobb som ger dig garanterad inkomst innan du har fått fart på affärerna ordentligt.

Här kan du läsa om att göra en affärsplan.

2. Du behöver veta vilka dina kunder är – och vad de behöver

En e-handlare vi frågade berättade att idén att sälja hotellrum på nätet inte riktigt blev som de skulle. Potentiella kunder fanns det, men många av köpen blev aldrig av eftersom den valda e-handelsplattformen inte hade stöd för en betallösning där kunderna kunde betala med företagskort. Det är ett exempel på hur viktigt det är att förstå hur dina kunder vill använda dina produkter och tjänster. Det gäller försöka sätta sig in i kundernas behov hela vägen – även detaljer som betalningen.

Att välja ut en målgrupp kan kännas begränsande när du vill sälja så mycket som möjligt och nå ut till så många som möjligt, men det kan faktiskt hjälpa dig att fokusera. När du vet vem du riktar dig till kan du också ta reda på vad vad de tycker om dina produkter. Då blir det lättare att utveckla din webbutik och göra den mer tillgänglig och attraktiv för den kundgrupp du tror kommer handla mest. 

3. Kunderna behöver hjälp att hitta dig

Yes! Webbutiken är live! Men... var är alla kunder egentligen?

Det är inte många e-handlare som säger att de hade för många kunder i webbutiken när de startade. Tänk igenom hur du ska marknadsföra din butik och se över budgeten – finns det till exempel pengar för annonsering eller samarbeten?  Här kan du läsa om vad du kan göra med en tight budget.

4. Du behöver flera olika system – och de ska kunna prata med varandra

Det kanske fanns en tid när du klarade dig med ett eller två olika system (och de två systemen egentligen var en massa pärmar och en fax), men så ser det bara inte ut idag. Lagersystem, bokföring, leverantörer, e-handelsplattform, betallösning, crm – se till att allt som är möjligt att koppla ihop är ihopkopplade. Annars kommer du få massor av manuellt jobb – och när ska du då hinna utveckla din webbutik?

5. Välj en enkel och skalbar webbplattform

Att starta webbutik är spännande! Men det kostar också en del och därför är ett vanligt beslut att börja försiktigt. Med en enkel plattform som inte kräver någon större teknisk kunskap kan du komma igång snabbt. Låter det bra? För många är det ett klokt beslut, men om du vill kunna leva på din webbutik är det smart att tänka in inte bara dagens behov när du väljer plattform – utan också vilka behov du kommer ha om något år när ordrarna blir fler och du behöver kunna integrera med affärssystem, lager- och plocksystem och kanske till och med sälja utanför Sveriges gränser. Läs mer om att välja e-handelsplattform här.

6. Använd data för att fatta smartare beslut

Vi tror ofta att vi vet bäst själva vad som funkar och inte i vår egen butik, men faktum är att ibland vet vi fel. Att titta på hur besökarna faktiskt använder din site kan leda förvånande slutsatser. Det är inte bara en e-handlare som bittert medger att de hade kunnat spara pengar på att ha koll på var besökarna kommer ifrån och hur de beter sig i butiken istället för att chansa med kampanjer och "smarta" funktioner och förbättringar på siten.

Se till att du har tillgång till data redan från början. Om du upplever att konverteringen är för låg är det en smart idé att ta en förändring i taget så att du vet vad det beror på om du plötsligt förbättrar dina resultat. På så sätt kan du förbättra din butik steg för steg.

Conversionista har skrivit ett bra blogginlägg om hur du kan optimera även om du har få besökare.

7. Lägg tid på att hitta rätt partners

Ofta har vi fixarkompisar som kan hjälpa till med allt ifrån att koda till att skriva nyhetsbrev leverera varor, men ibland är det bra att spara lite på vänskapsrelationerna. Självklart gäller det att utnyttja alla kontakter du har, men se till att teama upp med partners som kan hjälpa dig med sådant du inte kan göra på egen hand – och lägg tid på att hitta rätt.

Flera av de e-handlare vi har frågat berättar att de har fått lära sig dyra läxor eftersom de helt enkelt inte visste vilka förväntningar de skulle ställa på sina partners.  För att hitta rätt samarbetspartners gäller det därför att du vet vad du vill med samarbetet och vilket resultat du förväntar dig. 

Var nyfiken!

En person uttryckte att ”man i princip inte får vara rädd för något alls” eftersom att driva webbutik innebär att du kommer behöva sätta dig in i en hel massa saker som du kanske inte ser som ditt expertområde. Det betyder att en av dina viktigaste tillgångar kommer vara att våga och att vilja lära dig. Då har du goda chanser att lyckas!

 

Alla GIF-ar kommer från Tenor.

 

Vill du ha mer tips på vägen? Läs vår e-bok som guidar dig genom hela processen från att starta företag, välja e-handelsplattform och betallösning till att välja lager och logistiklösning. Ladda ner gratis:

La
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadskoordinator på DIBS. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: [email protected] eller 070-245 24 88.

Kommentarer