Patrik Müller och Arne Andersson pratar black friday.png

Arne Andersson och jag träffades häromdagen för att prata om  Black Friday. Namnet kommer ursprungligen från det trafikkaos som uppstod i Philadelphia på klämdagen efter Thanksgiving. Idag är den USAs största shoppingdag. I Sverige började vi kampanja för Black Friday 2013 och numera är det en av e-handelsårets viktigaste helger.

Arne och jag  gillar det fokus som Black Friday har fått i Sverige de senaste åren men är båda lite oroliga för vilken påverkan det har på julhandeln på nätet. Till exempel hade CDON en otroligt lyckad Black Friday förra året med över 2,1 miljoner besökare och 4 sålda varor per sekund vilket överträffade förväntningarna. Däremot var den efterföljande julhandeln något av en besvikelse för CDON.

Black Friday-tips 1: Var med på Black Friday

Vi rekommenderar alla e-butiker att delta i Black Friday. Anledningen är enkel, om du inte deltar kommer konsumenterna söka sig någon annanstans. Bland dina konkurrenter i Sverige eller utomlands kommer det med all säkerhet finnas de som deltar med liv och lust. Om du inte vill tappa försäljning och relevans hos konsumenten bör du vara med.

Black Friday-tips 2: Räkna inte bort dig

Det är förstås viktigt att rabatthelg inte är lika med förlusthelg. Att sälja vissa lockvaror med förlust kan vara en bra idé om du är säker på du kommer få merförsäljning av fullmarginal varor. Konsumenterna förväntar sig också en rejäl rabatt så se till att du kan ge dom det. Innan de ger dom det så räkna ordentligt på hur det kommer slå. Exempelvis kan en rabatt på 40% innebära att du behöver sälja för 218% mer för att tjäna lika mycket pengar (räknat på försäljningspris inkl moms 300, inköpspris 100 ex moms).

Black Friday-tips 3: Koordinera alla avdelningar på företaget

Det finns flera tydliga risker om din koordinering har brustit. Dina leveranser blir försenade för att lagret inte tagit in extra personal, varorna tar slut för att inköp inte förstått hur stor kampanj marknadsavdelningen gjort och så vidare.

Black Friday-tips 4: Säkerställ driften av din site

Man kan ju tycka att det är en självklarhet att en e-handelssite ska vara uppe och online men varje Black Friday är det tydligt att det inte är så självklart. Varje år kommer rapporter om siter som går ned under ett massivt konsumenttryck.

Black Friday-tips 5: Planera i god tid

Du bör planera för Black Friday senast på våren. Utvärdera förra årets insats och se till att alla berörda blir inkopplade – se gärna Black Friday-tips 3. Expert i Norge börjar redan tre månader innan Black Friday med att samla intresserade konsumenter i en Facebook-grupp.

Black Friday-tips 6: Se till att leverera kvalitet för ökad lojalitet

I din strävan att hela tiden öka din försäljning jobbar du sannolikt hårt med att ge kunden en bra upplevelse. Du vill gärna att kunden ska komma tillbaka fler gånger. Under Black Friday är risken att någon del i processen fallerar och det kommer påverka kundens upplevelse. Se till att du ser över alla delar i köp- och leveransprocessen. Prata med dina leverantörer, kommer de kunna leverera på samma höga nivå som vanligt? Du vet ju, brister det någonstans i kedjan är det du som kommer tappa en kund.

När infaller Black Friday?

Black Friday infaller alltid dagen efter Thanksgiving i USA som i sin tur alltid är den fjärde torsdagen i November.

2016: 25 November

2017: 24 November

 2018: 23 November

2019: 29 November

2020: 27 November

Lycka till med din svarta fredag! Här kan du också se en video där Arne och jag pratar om dom här 6 Black Friday-tipsen.

 

 

För mer tips för din webshop, läs vår senaste rapport Svensk E-handel.

Ladda ner svensk e-handel 2016

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera går mycket av min tid åt att vara ute och föreläsa om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer