kpknappar.jpg

 

Nu lanseras det köpknappar till höger och vänster. Facebook har testat flera varianter under nästan ett år och utökar nu möjligheterna att använda köpknappen i ett samarbete med Shopify. För en månad sedan meddelade Instagram att de vill ge sina annonsörer möjligheten att lägga till en köpknapp på sina annonser. Ungefär samtidigt berättade Twitter att även de utökar testerna med att låta konsumenter köpa direkt i twitterannonser. Några veckor tidigare kom dessutom Pinterest ut med sin lösning där annonser från bland andra Nordstrom och Macys kommer innehålla en köpknapp.

 

 

Nu har ytterligare en aktör lanserat en köpknapp. Redan under slutet av förra året ryktades det att Google hade en köpknapp på gång och nu rullar de alltså ut möjligheten att köpa en vara direkt i en Google-annons på mobila enheter.

 

POG_-_Under_Armour.gif

 

Så vad innebär alla dessa köpknappar för den som säljer på nätet? Inte mycket ännu. Det är rätt tydligt att alla aktörer famlar efter att hitta rätt modell och att de här initiativen görs för att samla in data i lite större skala. Frågorna är många: Vilka produkter kommer att fungera att sälja med köpknapp? Kommer konsumenterna acceptera att slutföra köpet redan hos till exempel Google? Vill webbutikerna lägga sin försäljning helt utanför sin egen site? Hur många aktörer finns det plats för? Frågorna är många och än så länge finns det inte så många svar. Klart är att köpknapparna vill nå smartphone-användarna och att de vill lösa problemet med lägre konvertering i mobila enheter.

Räkna med att flera av aktörerna inte kommer lyckas alls. Exempelvis var det många som trodde att Facebook skulle vara en plattform för e-handel redan 2012. När vi pratar om Twitter och e-handel finns det väldigt få isolerade exempel som inte kunnat upprepas, Dell är ett sådant. Hittills har de sociala medierna varit en viktig trafikkälla för många e-handlare men något direkt köpsug har konsumenterna inte uppvisat på de sociala plattformarna.

Enligt mitt sätt att se på saken finns det ingen anledning att vara tidigt ute (möjligen än för PR-värdet). Det kommer kosta mycket pengar att få alla dessa köpknappar att fungera. Vi pratar lagersaldon, avstämning, kunddata - ja, du vet. Det är mycket teknik som måste lösas. För att konsumenterna ska ändra sina beteenden krävs också en stor uppsida för dom och idag är det mycket oklart vad den består av.

Och som Sucharita Mulpuru konstaterar på analysföretaget Forresters blogg,

"Jag tror inte att vi kommer att se en stor förändring i hur konsumenterna e-handlar den närmaste tiden, åtminstone inte med de köpknappar som har aviserats hittills."

Läs mer:

Facebook shopping: site testing 'buy button' to let users shop without ever leaving site

Twitter Gets A Buy Button

Don’t Buy Into “Buy Buttons” Just Yet

Vill du veta mer om hur svenska konsumenter handlar via mobilen? Hämta vår e-bok gratis nedan!

New Call-to-action
Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Numera använder jag mycket av min tid åt att vara föreläsare om e-handel, moderera evenemang eller delta i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se eller ringer 0709-370 420.

Kommentarer