konsumenter.png

Att ha koll på sina kunder och vad de gillar och inte är viktigare än någonsin idag med en allt tuffare konkurrens på nätet, så varför inte titta lite närmare på den svenska e-handelskonsumenten. För en dryg månad sedan släppte vi årets upplaga av vår rapport Svensk E-handel 2016 där vi frågar 2000 svenskar hur och varför de handlar på nätet.

Här är några av de viktigaste sakerna du behöver veta om de 89 procent som handlar på nätet.

1. Att handla på nätet ska vara enkelt och spara tid

Den största drivkraften för att handla på nätet var tidigare att spara pengar eftersom det gick att hitta lägre priser online än i fysiska butiker, men i takt med att webbutikerna utvecklats och blivit bättre är det inte längre lika viktigt för konsumenterna att jaga billiga varor. 74 procent av svenskarna anger enkelt och sparar tid som skäl för att shoppa på nätet.

Ett uttryck för hur man vi försöker frigöra mer tid och minska krångel är att allt fler testar att prenumerera på exempelvis matkassar - en femtedel av konsumenterna har prenumererat eller prenumererar just nu på detta. Med tanke på att det är mer än dubbelt så många som förra året och att även andra prenumerationstjänster ökar kraftigt kan vi nog vänta oss en stark utveckling för denna typ av tjänst de närmsta åren.

 

Varför handlar du på nätet?

 NEH_Consumers_SE_graf_03.png

 

2. Hälften nätshoppar via mobilen

Kurvan har pekat brant uppåt de senaste åren och nu har 51 procent av svenskarna e-handlat via mobilen. Värt att notera är dessutom att vi ser en explosionsartad ökning bland de äldre konsumenterna, de senaste fem åren har andelen som handlar mobilt ökat med 450 procent i åldersgruppen 55-74 år.

Den främsta anledningen till att handla online via mobiltelefonen är att det var den som var närmast vid köptillfället. Inte så konstigt när den allt som oftast ligger klistrad i handen och för många människor är den det sista de tittar på innan de somnar och det första de sträcker sig efter när de vaknar. Någonting som är viktigt att tänka på är att det måste vara lika enkelt och smidigt att handla online via mobilen som det är via datorn – fyra av tio har nämligen avbrutit köp för att sajten de ville handla på inte var mobilanpassad. Här kan du läsa mer om konsumenter som handlar via mobilen.

 

3. Så vill vi betala online

Den vanligaste anledningen till att konsumenter avbryter köp på nätet är att vi inte fick använda det betalsätt vi ville. Men vad vill vi då? På frågan hur man helst vill betala på nätet har svaren varit liknande de senaste åren – kort är absolut mest populärt, men ungefär en fjärdedel vardera tycker bäst om att betala med faktura och via internetbank.

Eftersom vi har sett liknande mönster under flera år är det en enkel tumregel att se till att erbjuda dessa tre betalsätt för att tillgodose olika grupper av konsumenter. Hur man vill betala skiljer sig nämligen mellan åldersgrupper, familjesammansättning och kön. Till exempel är det betydligt fler kvinnor som föredrar faktura än män, medan det omvända gäller för kortbetalningar.

 

Det här var en introduktion till hur svenskarna handlar på nätet. Läs mer om olika åldersgrupper och familjesammansättningar i Svensk E-handel 2016 som du kan ladda ner gratis här:

Ladda ner svensk e-handel 2016
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer