Focused baker using laptop on worktop in the kitchen of the bakery-448286-edited.jpegAtt börja sälja på nätet och starta e-handel  när du redan har en fysisk butik medför en hel rad med spännande möjligheter, men för att få ut mest möjligt är det bra att tänka igenom hur du ska gå tillväga innan du sätter igång.

Först och främst – välj ditt eget tempo. Och var inte heller rädd för att söka hjälp utifrån med att sätta upp webbutiken. Med det i bakhuvudet vill jag med det här blogginlägget ge dig tre saker att tänka på när du ska starta webbutik. Tipsen kommer från e-boken ”Från offline till online” - där hittar du massor av andra idéer om till exemel digital marknadsföring, lager och distribution.

1. Att komplettera din verksamhet med en webbutik är en investering.

Att starta webbutik är ofta en jättebra idé. Men eftersom det rent faktiskt är en expansion av din verksamhet är det viktigt att se det som en investering. Det kommer ta tid och kräva en hel del jobb.

Hitta det tempo som passar dig och ditt företag. Ta ett steg i taget och slarva inte med förarbetet. Titta på andra företag som liknar ditt – hur är deras webbutiker uppbyggda? Vilka misstag kan du lära dig av? Och vad kan du inspireras av? Försök hitta personer som har erfarenhet av e-handel – och gärna även att lägga till e-butik till befintliga försäljningskanaler.

2. En webbutik är bara ett verktyg

Det it-tekniska måste såklart stötta din webbutik på ett bra sätt, men ett vanligt misstag är att tänka att systemet är avgörande för hur det kommer gå för webbutiken.

Istället är det viktigaste att du har en vision för din webbtuik och en idé om hur du kan göra den personlig och välkomnande på samma sätt som din fysiska butik.

3. Överväg att ta hjälp utifrån

En del av resan från offline med fysisk butik till online och e-butik handlar om att investera i nya resurser. Fundera över hur dina styrkor och talanger bäst kan användas och inom vilka områden du behöver ta hjälp utifrån. Försök att se realistiskt på vad du kan klara av själv – det kan spara mycket slit och irritation.

Du är expert på din verksamhet. Det kommer finnas områden du enkelt kan lära dig, men det är smart att lägga tid på att hitta duktiga samarbetspartners som kan täcka upp där dina egna kunskaper inte räcker till.

Sammanfattning:

  • Hitta ett tempo som passar dig och kom ihåg att det tar tid att etablera en webbutik med ett stort och växande kundsegment
  • Gör en lista med butiker som liknar din och skriv ned vad du kan inspireras av och vad de gör mindre bra.
  • Fundera över vad du kan göra själv och se till att hitta bra samarbetspartners till resten.

 

Läs mer i e-boken "Från offline till online":

Läs e-boken Från offline till online
Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig på DIBS i Sverige. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: ebba.edlund@dibs.se eller 070-245 24 88.

Kommentarer